Springen naar inhoud

Scheikunde onderwijs anders, maar hoe?

• Log in om te kunnen reageren

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2004 - 11:58

Het vak scheikunde op de middelbare school moet anders, daar is men het over eens. Er wordt hard gewerkt aan de nieuwe invulling van het vak? Wat vinden wij leuke en goede ideeŽn om het vak scheikunde een nieuwe, moderne invulling te geven? Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Elbert

Elbert

• Functie: Grafisch onderhoud
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2004 - 16:01

Misschien al wat meer met de computer leren werken (in hoevere deze gebruikt wordt in de chemie wereld natuurlijk)
Maar alvast met programma's leren werken die ze in het "bedrijfsleven" gebruiken
Zoiets misschien??
(ik heb eigenlijk geen idee) :D

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2004 - 19:58

Ah ik heb er al weer wat meer over gehoord. Het is de bedoeling dat je niet langer onderwerpen krijgt als zuren en basen, redox en organisch, maar dat je vanuit een project vanzelf die onderwerpen, of delen ervan tegenkomt en leert.

Elbert

Elbert

• Functie: Grafisch onderhoud
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2004 - 20:02

ik heb dat nu bij mijn opleiding (eigenlijk ook weer niet ik zit er zeg maar nog net tussen in, geen normaal rooster en ook niet volop project onderwijs) misschien dat ik er daarom niet zo blij mee bent omdat ik proefkonijn ben, maar enfine.
Project onderwijs is misschien in deze sector (chemie e.d.) alleen niet zo heel goed te doen lijkt mij. maar dat weet ik eigenlijk ook niet echt.
Maar project onderwijs is wel de "nieuwe" vorm van onderwijs aan het worden vind ik.

Linda_CF

Linda_CF

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2004 - 11:39

Zelf vind ik dat projectonderwijs bij chemie alleen kan als je eerst globaal de theorie krijgt die je bij het werkstuk moet gebruiken. Chemie is te ingewikkeld om zelf te ontdekken. Je weet dan tijdens je project waar je op moet letten en vanuit die situtie kun je weer verder met het ontwikkelen van je chemiekennis.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2004 - 16:12

Ik vond indertijd scheikunde het leukste vak op school.

Ik weet ook waarom: ik verbond het aan de praktijk. Ik heb heel veel aanvullende zaken gelezen over de praktijk van de scheikunde. Ik heb Mengen en Roeren van LP Edel verslonden.

Ook nu weet ik dat dat van belang is, alleen de leerlingen die een abstracte interesse in scheikunde hebben hebben genoeg aan de huidige methodes, maar het grootste deel van de leerlingen zal je kunnen motiveren door de praktijk.

Dus maak haargel, zeep en inkt. Laat zien waar de scheikunde inzit en hang daar weer een vervolg aan.

Laat de leerlingen in een project uitzoeken waar vanillevla van gemaakt is en laat ze de scheikundige kant bekijken. Natuurlijk moeten ze ook zelf vanillevla maken, de synthese van vanilline uit eugenol beschrijven (de synthese zelf is misschien wat te gek :D ), experimenteren met verdikkers.

Het nadeel van deze manier van werken is dat je goed in de gaten moet houden dat je aan de examenstof toekomt. Het voordeel is dat je een bepaalde groep leerlingen beter kan motiveren, waardoor het uiteindelijk toch tot een beter resultaat kan leiden, ook bij examens.

Ik ken het onderwijs alleen van toen ik zelf een leerling was, maar met mijn bedrijfje (http://www.hekserij.nl) ondersteun ik ook TOA's en docenten die buiten de platgetreden paden willen lopen.

Verder kan een school heel veel doen voor al die leerlingen die meer willen doen dan de verplichte stof. Het is bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk om thuis te experimenteren, omdat vrijwel mnergens nog chemicaliŽn en glaswerk te koop zijn. Voor een deel om begrijpelijke redenen, maar een school zou hier wat in kunnen betekenen. (en natuurlijk http://www.hekserij.nl)

Succes docenten en TOA's!

Jan
β-Damascenon en maneschijn

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2004 - 20:10

Toen ik zelf nog TOA was, had ik echt een bloedhekel aan al die practica met zalfjes, haargel en zeep :twisted: . Ik vond het meer iets voor het vak verzorging :twisted: . Het enige nuttige vind ik dan nog tandpasta en ouderwets zeep zieden, maar goed wie ben ik.
Er zit ook zo'n bedrijfje in Edam, pura natura, die verkoopt kant en klare pakketen voor scholen waarmee je haargel, tandpasta, etc kan maken.
Maar goed om terug te komen op het onderwerp. Op zich kan ik me wel vinden in de bovenstaande ideeŽn, maar ik ben bang dat we dan al heel snel afvlakken tot eenvoudig geroer enzo. Ik zag nu al dat in de tweede klassen niet meer gedaan werd dan zand en zout oplossen en filtreren en dan tot de conclusie komen dat zout wel door het filter komt en zand niet. De volgende proef was ongeveer het zelfde maar dan met meel en zout. Verder haalden ze nog nagellak van een plaatje glas af met aceton, en een vetvlek uit een lapje met schoonmaakmiddel :D . (Weer proefjes die ik bij verzorging vind thuishoren.) Klap op de vuurpijl was 'probeer een steentje fijn te knijpen en noteer je waarnemingen'. Sommige leerlingen liepen te mopperen dat ze het wel erg simpel vonden en dat een groep 8 leerling dat ook wel kan. Geef ze eens ongelijk. 8-)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 26 maart 2004 - 22:31

Het herkenbaarder en tastbaarder maken van het vak is wel heel goed, maar er moet toch ook een hoop theorie gegeven worden, want anders heb je er ook echt totaal niks aan.
Het zal nooit een populair vak kunnen worden, denk ik, het blijft veel theorie en het hangt gewoon onwijs van de docent af of het je boeit of niet...

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2004 - 22:38

Natuurlijk moet je niet blijven steken bij het uitvoeren van een proefje. Je stopt bij een neerslagenprakticum ook niet bij het door elkaar gooien van wat zoutoplossingen, je gebruikt het als basis.

Stel, je maakt een douchegel (puur mengen en roeren). Vervolgens kan je op basis hiervan veresteringen bespreken, oppervlakte actief gedrag, emulsies, afbraak van stoffen in het afvalwater.

Mijn punt is dat je met de praktijk van alledag moet laten zien dat het niet alleen maar abstracte flauwekul is wat ze leren, maar dat het een verklaring of zienswijze is van dingen die om hen heen gebeuren.

Linken aan andere vakken is wat mij betreft helemaal ideaal!

Wat let je om met de docenten Nederlands en geschiedenis middeleeuwse inkt te maken en vervolgens in het Middelnederlands een stukje met deze inkt te schrijven als waren ze een ooggetuige van een heksenverbranding.

Wat let je om met de docent verzorging de reiniging van textiel door te nemen. De werking van vlekkenwaters is een prachtig handvat om bijvoorbeeld het verschil tussen polair en apolair te tonen.

Wat let je om met de docenten tekenen en techniek temperaverf te maken. Hoe werken die emulsies, waarom wordt loodwit niet meer gebruikt, welke pigmenten kan je beter niet in een silicaatverf gebruiken.

Met vakken als biologie, wiskunde en natuurkunde zijn natuurlijk ook diverse linken te maken.

Ik besef dat veel scholen terugvallen op de zaken van C3, Banas, Pura Natura en De Hekserij (tandpasta, gel, shampoo, superslijm) maar dat is dan ook iets dat aandacht nodig heeft.

Ofwel: meer proefjes ontwikkelen en dit in de lesstof weven, niet er naast doen als grappige opvulling. Scheikunde practica is meer dan simpele analyses en simpele syntheses.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2004 - 23:04

Banas, ga gauw je mond spoelen. Dat is de methode die ze op die school hadden, ik heb nog nooit zo'n prut methode gezien!!! Geplaatste afbeelding

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2004 - 00:33

Ik ken Banas verder niet, maar de trend is lekker aan mijn kant :D

Kijk bijvoorbeeld bij Wolters Noordhoff:

http://www.chemie.wo...m/intropage.asp

Die stoppen ook al meer praktijk in de chemie. Uiteraard combineren ze de nieuwe (Pulsar) ontwikkelingen ook met nieuwe media, maar Crocodile Clips kan wat mij betreft niet een echte totratie vervangen.

MethoxyRoxy

MethoxyRoxy

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2004 - 22:16

Als je eens met een paar van die competentie-studentjes praat merk je al snel dat de meesten van hun echt geen idee hebben wat ze aan het doen zijn of hoe ze te werk moeten gaan.

Zoals wij het hebben gehad (met theorielessen en practicumlessen waar een leraar bij was) is het denk ik veel duidelijker geworden, en we hebben in de eerste ook twee dagen snuffelstage gelopen bij een chemisch lab om te kijken hoe het werkveld is.

Zo kregen we al heel snel een beeld van het werkveld en, inderdaad, of we wel bereid waren om die vier jaar min of meer hard werken hier in wilden steken.

Maarja nu zeg ik alleen dingen die andere mensen ook al hebben gezegd... Geplaatste afbeelding

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2004 - 13:15

Ja ik zie het ook allemaal niet echt zitten, ik vind het vaak verkapte bezuinigingen, dat is mijn grootste bezwaar. Meer voor minder geld (en mindere kwaliteit). De methode pulsar (Middelbaar onderwijs) ken ik wel, die is wel goed. En crocodile physics en chemics ken ik ook, we noemde het altijd kurkedildo physics en chemics, hahaha. Chemics vind ik een beetje flauw, physics is wel aardig.

snowdude

snowdude

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2004 - 10:48

Hallo,

Ik ben 16 jaar en zit dus nog op de middelbare school (in Belgie wel!). Ik weet niet wat er mis is met de manier waarop chemie gegeven wordt op de middelbare school.

We hebben eigenlijk voorbije drie jaar nog maar 1 proefje gedaan, maar dat stoort me niet echt. Tijdens de les krijgen we voortdurend powerpointpresentaties en filmpjes van internet te zien. We mochten ook al een paar lessen met molymods werken om wat we geleerd hebben over bindingen eens in 3D te zien.

Dit jaar moeten we een groter werk maken met een groep van acht leerlingen. We konden kiezen tussen een wedsite of een CD-rom maken. We kozen voor een website over de misdaadbestrijding op wetenschappelijk vlak. De website vind je hier.

Iedere keer dat er iets in de actualiteit komt dat ook maar iets met chemie te maken heeft (wat zowat elke week 3 keer gebeurt) wordt dat uitvoerig besproken in de les. We zijn een paar weken geleden naar mol geweest (plaats waar nucleair afval wordt opgeslagen). We zijn ook al 2 dagen naar de Westhoek geweest om naar monumenten van WO1 te gaan kijken. Toen heeft de leraar van chemie ons op internet laten zoeken naar chemische en biologische wapens. Ik vond dat echt interessant.

En volgend jaar gaan we naar een kerncentrale! Ik ben zeker tevreden over het vak chemie! Voor mij mag alles zo blijven.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2004 - 22:08

Ha snowdude!
Ja in BelgiŽ is er gelukkig niks mis met het onderwijs. Bij jullie wordt er nog heel degelijk les gegeven. Je wilt niet weten hoe het in Nederland aan het verpauperen is, en niet alleen scheikunde. Ook de lagere scholen en andere vakken op de middelbare scholen en de vervolgopleidingen.
Het is goed dat je erbij zit, want dan kunnen wij ook meer te weten komen over hoe in BelgiŽ les wordt gegeven.
Kun je ons wat meer vertellen over het scheikunde onderwijs in BelgiŽ? Ik zal ff een nieuwe topic openen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures