Aceton en Demi-water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 159

Aceton en Demi-water

Beste chemici,

Op mijn werk (de extractie afdeling van een zeker bedrijf..) moet ik de scheitrechters schoonmaken door eerst met wat zuur water te spoelen. Vervolgens een spuitje methanol en dan water en ff met de borstel schoonmaken. Daarna met aceton spoelen om het sop weg te krijgen en daarna naspoelen met demi.

Nu is dat niet zo interessant, maar ik heb toch wat te vragen, namelijk nadat ik met aceton gespoeld heb en demi-water erbij doe (ik zet dan het kraantje aan de achterkant dicht) doe ik mijn hand aan tegen het andere uiteinde en schud. Op de een of andere manier word mijn hand dan naar binnen gezogen en ik vraag me af waarom. Ik had het daar ook al gevraagd maar ze snapten het zelf ook niet helemaal. :D

Groetjes,

Roxana

Berichten: 33

Re: Aceton en Demi-water

Het enige dat ik kan bedenken is dat een eventuele reactie zuurstof onttrekt, zodat de druk in de scheitrechter lager wordt.

Berichten: 337

Re: Aceton en Demi-water

Hee Roxy,

De methanol die wij :D gebruiken, is waarschijnlijk een verdunde zeepoplossing (komt uit blauwe flessen Extran, pH 11 ofzo)

Het enige wat ik als reden kan bedenken is dat er verdampt aceton in de scheitrechter zit die na toevoegen van demi, oplost. Door het verwijderen van de aceton uit de lucht heeft dit onderdruk tot gevolg.

Dit weet ik niet zeker, maar ik vind het wel aannemelijk

Berichten: 159

Re: Aceton en Demi-water

Ja het klinkt logisch Afbeelding

Reageer