Kristal en Madelung

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Kristal en Madelung

Goedemorgen iedereen,

ik ben op zoek naar informatie over de Madalung-constante. Weet iemand hier meer vanaf? Ook een site met informatie is heel welkom.

Alvast bedankt,

Peter.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Kristal en Madelung

:D Na een lange tijd geen reactie toch op de eerste plaats welkom op Chemieforum.nl!!!

Je hebt als gymnasium-student wel een moeilijk onderwerp gekozen als zelf opgeleide of in opleiding zijnde chemici je niet of bijna niet kunnen helpen...

Gelukkig heb ik, na verandering van madelung in madlung wat volgens mij dus door elkaar wordt gebruikt, toch iets kunnen vinden...

Madlung Constant - A summation of electrostatic repulsions and attractions related by 3D geometry of a crystal. It is usually calculated. Available from tables.

(Som van de electrostatische afstoting en aantrekking gerelateerd aan de 3D geometrie van een kristal)

Je zal er niet zo heel veel aan hebben, maar verder kan ik er niks over vinden. Ik denk dat je toch opzoek moet naar een boek dat dit behandelt, maar dat heb ook al een beetje gepeild en ook dat zie ik somber voor je in...

Ik hoop dat je de mogelijkheid hebt om hulp van een leraar in te schakelen of te veranderen van onderwerp. Sowieso: Veel Succes!!

PS. Als je toch meer informatie vindt wij/ik zijn zeer zeker geïnteresseerd...

Berichten: 2

Re: Kristal en Madelung

heel erg bedankt voor de moeite, als we meer vinden zal ik het zeker hier vermelden.

ik hoop snel weer iets te kunnen posten

gr

Peter

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Kristal en Madelung

Klopt het ook dat die andere naam wordt gebruikt: madlung constante ??? Als dat zo is namelijk is de kans groot dat die constante ook nog wel anders wordt genoemd, misschien een idee om even naar te informeren zodat je wat makkelijker kan zoeken...

Berichten: 311

Re: Kristal en Madelung

Nee, het is MADELUNG-constante.

GOOGLE zal je het antwoord wel leveren.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Kristal en Madelung

Geef dan eens wat zoekresultaten die het verschil tussen die twee aantonen, want ik kom met madelung constante niet verder als 4 hits ofzo en hetzelfde aantal voor madlung (wel andere). En er blijkt nergens uit dat dit verschillende dingen zijn (op sommige pagina's woden ze zelfs door elkaar heen gebruikt). Geen boek toevallig dat uitkomst bied ????

Berichten: 2

Re: Kristal en Madelung

Niet dat je hier na drie jaar nog wat aan zal hebben, maar toch....

Onderstaande heeft alleen betrekking op ionogene roosters:

De Madelung-constante is een geometrische factor die alleen afhangt van het soort rooster en niet van de specifieke ionen die het kristal opbouwen. Elk roostertype heeft een eigen madelung-constante, maar per roostertype zal de Madelung-constate voor allerlei soorten van ionen dezelfde waarde hebben.

De Madelung-constante ontstaat in de formule van de roosterenergie door alle wisselwerkingen tussen tegengestelde ladingen en ladingen met hetzelfde teken onderling hierbij te betrekken. Formule van de roosterenergie:

U = -f ((Z+Z-e2)/re)NAA

(A = Madelung-constante)

Coördinatieroosters hebben de grootste Madelung-constanten, omdat hier de stapeling van positieve en negatieve ionen het gunstigst is (grootste energiewinst)

In een lagenstructuur zijn de ionen minder gunstig gestapeld (lagen van bollen met negatieve dan wel positieve lading): grote coulomb-repulsie tussen (meestal) anion-lagen en daardoor een kleinere Madelung-constante

(Zie: basiscursus scheikunde, Open Universiteit)
Wat ik nu weet weet ik straks nog als ik het dan nog weet.!?!

Reageer