Kleurstofbepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Kleurstofbepaling

Hey allemaal,

ik ben voor school bezig om het gehalte C20H12N2Na2O7S2

(kleurstof E122, karmozijnrood) te bepalen in een fles frisdrank.

Opzich staat er best wat over te vinden, maar een echt voorschrift zie ik nergens... WIe o wie helpt mij verder?

Groetjes,

Frans
Zou je de super/subscript functie voortaan willen gebruiken? Je post is al aangepast.

Berichten: 33

Re: Kleurstofbepaling

Op welke manier zou je het kunnen bepalen? (UV/vis spectrometry?)

Berichten: 485

Re: Kleurstofbepaling

Als je de zuivere stof hebt is het vrij eenvoudig. Het gaat om een kleurstof die te zien is bij zichtbaar licht, anders zagen wij hem ook niet. Neem een spectrum op en probeer een ijklijntje te maken met de zuivere stof die tussen absorptie 0,2 en 0,4 invalt. En verdun je monster ook zodanig dat die ergens, het liefst in het midden, van je ijklijn valt. Terugrekenen en klaar. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Kleurstofbepaling

Thx. We hadden al een hint gekregen dat we zhet zokonden doen. We kwamen echter ook op een iets andere methode...

Namelijk een stock oplossing maken., daar de extinctie van meten, vervolgens van een monster de extintie meten, en dan: de formule:

conc E122 in mg/L = (Em / Es ) * (m/30)

Waarin is:

Em de monster extinctie

Es de standaard extinctie

m de inweeg kleurstof voor de bereiding van de stockoplossing.

Deze formule komt voort uit een voorschrift over de bepaling van E110 (zonnegeel) in Tonic. Wij dachten zo dat dit ook best te gebruiken zou zijn voor het gehalte E220 in Frambozen Gazeuse.. Alleen of we die 30 moeten laten staan, of moeten vervangen voor een ander getal is nu de vraag.

Groetjes,

Frans

Berichten: 485

Re: Kleurstofbepaling

Ja dat kan ook, maar dan wordt de onzekerheid en de fout in je meting wel erg groot. Die wordt kleiner als je een ijklijn maakt en je monster in duplo meet, dus echt twee verschillende cuvetten nemen en meten.

Hebben jullie al die kleurstof in die ginger drank van Fernandez bepaalt? Dat is een proefje uit die map experimenteren 1. (Ik weet dat je bij ons op school zit, omdat er mcsnarf ook op je labjas staat :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Kleurstofbepaling

Hmzhmz, aan de hand van dat voorschrift hebben we ons voorschrift opgezet.. Dus ja: die hebben we gebruikt... Maar ja: weet jij dat iets over dat getal?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Kleurstofbepaling

ik zal nog ff een methode neer zetten. Die ik meestal gebruik voor een bepaling.

Maak een stock oplossing van je te meten monster. Zoek het beste spectrum. Neem een hoeveelheid monster met een A van 0.3 ongeveer. Voeg dan telkens een bekende hoeveelheid stock toe. Maak er een SAM lijn en kan je door regressie zo het gehalte berekenen. Tevens kan men door middel van een extra monster een monsterlijn worden opgesteld om zo de matrix effecten weg te werken wat is er misschien wel. Voorbeeld:

10 ml monster in 100 ml water.

Extinctie meten.

1 ml stock erbij meten 1 ml stock erbij en meten 1 ml stock er bij en meten.

Voor een nauwkeurige SAM lijn heb je ongeveer 4 addities nodig hoe meer hoe beter. Voer regressie uit in Matlab of excell.

Voor een monster lijn.

Een tweede addities doen bij 20 ml monster in 100 ml water en daar van uit rekenen.

Recovery uitzetten en dan heb je een goede bepaling uit gevoerd.

MvG Ron

PS: het is veel werk maar zeer nauwkeurig!!!! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Kleurstofbepaling

Meer informatie te vinden in het chemometrie boek van Andries en de Vries.

Vragen ? dan hoor ik het wel :D

MvG Ron

Berichten: 159

Re: Kleurstofbepaling

ik begrijp dat 30 minuten laten staan niet je kan tog gewoon ontgassen?

en waarom dat in de formule moet weet ik ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Kleurstofbepaling

Voor de belangstellende:

Lambert_beer zegt: Em=a*b*c en Es=a*b*c

omdat a en b constantes zijn (in dit geval geldt:)

Em/Es = Cm/Cs

Omdat ik de oncentratie standaard wilde weten geldt:

Cm= Em/Es*Cs

Omdat de concentratie van de standaard de inweeg is, gedeeld door de verdunning, wordt dat:

Cm=Em/Es*m/20

Ik zie zo gauw geen moegelijkheid om mijn plan van aanpak toe te voegen aan dit bericht, dus maar even zo;.

Met vriendelijke groet,

Frans Visscher

Berichten: 2

Re: Kleurstofbepaling

De beste methode is SAM, hiermee verklein je fouten van het matrixeffect. Een andere methode is eerst de kleurstof isoleren met kolomchromatografie.

Berichten: 337

Re: Kleurstofbepaling

Hoi Blondie,

Ik wil je bij deze even wijzen op de forumregels (zie 2.7), ik neem aan dat Frans inmiddels zijn bepaling al lang gedaan heeft, dus je post is niet relevant meer.

BVD :-k

Reageer