Springen naar inhoud

Studenten selecteren

• Log in om te kunnen reageren

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2004 - 20:15

In Leiden willen ze talent meer kans geven, door alleen getalenteerde en gemotiveerde studenten toe te laten. Studenten moeten een toelatingstoets gaan doen. Vooralsnog is dit alleen voor studies zoals rechten en psychologie. Maar wat gaat dit betekenen voor de bŤta studies, wanneer dit ook voor bŤta gaat gelden? Wat vinden wij hiervan, moeten ook minder getalenteerde studenten een kans krijgen of mogen universiteiten (en hogescholen) de 'kneusjes' en laatbloeiers weigeren? Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 26 maart 2004 - 22:23

Tja, als je gaat kijken naar de uitval in de eerste jaar is het misschien niet eens zo'n slecht idee, maar ja ook veel mensen gebruiken het eerste jaar om te kijken of ze het er wel voorover hebben om 4 jaar hard te werken en stoppen als het ze niet bevalt. En motivatie kan je echt niet meten met een kennistest.

Het is vast gewoon weer eens een onderwijsballonnetje...

Elbert

Elbert

• Functie: Grafisch onderhoud
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2004 - 22:36

In Leiden willen ze talent meer kans geven, door alleen getalenteerde en gemotiveerde studenten toe te laten. Studenten moeten een toelatingstoets gaan doen.

Mjah ik snap waarschijnlijk niets van die studie maar kan heel gemotiveerd een toelatingstoets maken toch??
Ik bedoel hiermee dat je denk ik niet echt goed kunt inschatten of iemand wel gemotiveerd genoeg is voor de opleiding doormiddel van ťťn toelatingstoets.
Daar komt nog bij dat je wat jorim al zei de meeste studente eerst een 1e jaar doen om te kijken of de opleiding wel de opleiding is waar ze verder voor willen studeren.

Maar wat zouden ze dan moeten toetsen?? Ikzelf had ook een toelatingstoets/test maar ik doe een tekenvaardige opleiding waar ze dus doormiddel van die toelatingstoest keken of je wel de vaardigheden had om door te kunnen gaan.
Ze kunnen dus hoogstens een soort toestje (examen) doen in hoe goed je je kennis is in bijv: rechten (als je dat dan gaat studeren hť) maar meer ook niet denk ik, de rest moet je toch ook echt op die opleiding zelf gaan leren.

we zullen zien :D

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 27 maart 2004 - 11:33

Het is eigenlijk wel weer heel triest dat ze dit gaan doen bij 'studies' als rechten en psychologie, dat zijn van die vakken waar je, voordat je begint met de opleiding, toch echt niks vanaf weet. Wat willen ze dan gaan testen ??? Of je mentaal wel sterk genoeg bent voor zo'n studie of dat je...tja.. ik weet het niet... :D

Volgens mij is het geen goed idee, maarja het is wel eerlijker als inloten...

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2004 - 12:37

Ik ben benieuwd in hoeverre deze test bruikbaar is.
Volgens mij zijn zulke 'motivatievragen' eenvoudig te beantwoorden, bij multiple choice zal het helemaal wel een lachertje zijn: aan de hand van het zinsverband e.d. kun je zo afleiden wat het goede antwoord moet zijn.

Je kunt jezelf ook makkelijk als ijverig persoon profileren, waarna je vervolgens lekker lui achterover gaat hangen voor de rest van het jaar.

Een stok achter de deur is dus dan niet overbodig, wil je zo'n toets waterdicht krijgen dan moet je mensen aan hun antwoorden of toezeggingen gaan houden. Maar niemand zit natuurlijk op autoritair onderwijs te wachten :D

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2004 - 13:20

Studies rechten en psychologie worden vaak gebruikt als vuilnisbak. "Oh ik weet niet wat ik moet studeren, laat ik dŠn maar rechten/psychologie gaan doen" Ook omdat het niet de meest intensieve studies zijn. Mijn decaan zei altijd: "Je hebt een cursus rechten en een cursus psychologie, de rest zijn studies."
Een psychologie student heeft vaak maar hooguit 10 college uren per week, terwijl een scheikunde student vaak van half negen tot vier, soms vijf uur moet bikkelen. Geplaatste afbeelding

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2004 - 13:22

Voor de pabo geldt hetzelfde vaak: "Oh ik heb havo met CM profiel, hmm daar kun je mee naar het conservatorium, kunstacademie of de pabo, muziek maken kan ik niet, tekenen al evenmin, nou laat ik maar pabo gaan doen." :D

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 28 maart 2004 - 13:26

Zo, in een keer alle leden die pabo, psychologie of rechten doen en geinteresseerd zijn in chemie kwijt! Dankjewel Jantine :D

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2004 - 13:52

Ach ik heb zelf ook 2 jaar pabo gedaan! :D

MethoxyRoxy

MethoxyRoxy

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2004 - 15:49

Juffrouw Jantientje :D

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 maart 2004 - 18:52

Ik vind het niet zo'n best idee van de universiteit Leiden. Hiermee kun je studenten te kort doen. En ik zou inderdaad ook wel eens willen weten hoe ze dat dan willen test. Of kijken ze gewoon naar de hoogste cijferlijsten op een VWO. Dit vind ik onbehoorlijk want er zijn studenten die moeten enorm hun best doen voor een goed cijfer en er zijn genoeg die hoeven niets te doen voor een goed cijfer. Hier gaat het dus al fout hoe weet je nou met zo'n toets wie er nou veel voor moet doen voor een redelijk cijfer en wie hoeft dat niet. 8-)

Trouwens psychologie is echt een werkenlozen studie. Mijn vriendin is afgestudeerd psychologe en ze kan echt nergens terecht. Het is rond uit triest dat die studenten hierna nog een hele dure ingelote studie moet volgen voor een GZ of BIG registratie en dat vertellen de universiteiten er niet bij :twisted:

Maar goed het is dus zinloos zo'n test. Je moet het eerste jaar heel streng zijn en de luie studenten kun je er dan zo uithalen en van de studie afhalen en dan bij je al een stuk verder en de studenten mogen toch best ff een jaar instappen om te kijken of het inderdaad zo leuk is. :D

MvG Ron

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures