volumetrische-complexometrische methode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

volumetrische-complexometrische methode

hallo,ik ben bezig met mijn projectwerk aan het maken en heb een klein probleempje.

Ik zou het gehalte van bismut moeten vinden aan de hand van een volumetrische-complexometrische methode.

Stel dat er een deel van bismut-ionen in het water terecht komen en men wil dit gehalte aan bismut-ionen gaan bepalen,vie welke bepalingsmethode zou dit dan gaan gebeuren.

Ons vermoeden gaat uit naar een complexometrische titratie maar dan weten we eigenlijk niet hoe we daaraan moeten beginnen.

Zuur-base-titraties hebben we wel al gedaan,maar in ons geval weten we niet hoe aan deze opdracht op experimenteel vlak moeten beginnen

Ik ben echter al een hele tijd op zoek en nog steeds niet verder geraakt, hopelijk kan er mij iemand verder helpen.

Alvast bedankt.
Voor het overzicht je andere topic erbij gehaald schreef:ik ben bezig met een experiment voor het bepalen van het gehalte bismut(3+) en lood(2+) in de grondwaterstroom (water).

Hierbij moet ik gebruik maken van 2 standaardoplossingen van Bi(3+) en Pb(2+).

Kunnen jullie me uitleggen hoe ik deze maak.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: volumetrische-complexometrische methode

ik denk dat we wel wat specifieke informatie nodig hebben.

Wat is monster? Waar in wil je het bismut gehalte weten?

Geef ons zo veel mogelijk informatie en we kunnen je wel helpen. :D

MvG Ron

Berichten: 32

Re: volumetrische-complexometrische methode

ik ben bezig met mijn projectwerk aan het maken en heb een klein probleempje.

Ik zou het gehalte van bismut moeten vinden aan de hand van een volumetrische-complexometrische methode.

Stel dat er een deel van bismut-ionen in het water terecht komen en men wil dit gehalte aan bismut-ionen gaan bepalen,vie welke bepalingsmethode zou dit dan gaan gebeuren.

Ons vermoeden gaat uit naar een complexometrische titratie maar dan weten we eigenlijk niet hoe we daaraan moeten beginnen.

Zuur-base-titraties hebben we wel al gedaan,maar in ons geval weten we niet hoe aan deze opdracht op experimenteel vlak moeten beginnen

Ik ben echter al een hele tijd op zoek en nog steeds niet verder geraakt, hopelijk kan er mij iemand verder helpen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: volumetrische-complexometrische methode

nou ik zie dat je je vraagstelling totaal niet hebt verandert [!] en ik zie ook nog eens dat je een nieuwe topic hebt geopend met maken van standaard oplossingen voor dit experiment. Dit vind ik een beetje dubbel op als mensen je willen helpen dan kan dat alleen wel in een topic dan weten we ten minste waar we over praten en waar je het voor gaat gebruiken. 8-) Je hoeft niet bang te weten dat mensen je vraagstelling niet lezen of je er bij wilt helpen :D

En tevens staat er in een ander topic precies het zelfde

complexometrische titratie van bismuth(III) ionen



Maar goed genoeg gezegt neem ik zo aan dus kijk op de url van die topic dan kun je zien hoe je aan een produkten kunt komen misschien kunnen jullie elkaar mailen met ideen over dit praktijk :twisted: op zich best leuk.

MvG Ron :twisted:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: volumetrische-complexometrische methode

biochemiefreak, laat je commentaar over aan het beheer :D (al heb je wel gelijk)

Een standaard oplossing van Bi3+ kan bijvoorbeeld gemaakt worden van Bismut-subcarbonaat ((BiO)2CO3). Dit is redelijk goed oplosbaar in water. Maar er zijn ook standaardoplossingen te koop van bijv. 1g/L...

Een standaardoplossing van Pb2+ kan het best gemaakt worden met loodnitraat (N2O6Pb), maar ook deze zal wel te koop zijn...

Berichten: 32

Re: volumetrische-complexometrische methode

Jups alvast bedankt, ik denk dat ik daarmee al beetje verder kan

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: volumetrische-complexometrische methode

Determinatie van lood

Dit kan heel goed met EDTA. EDTA reageert 1:1 met 2+ ionen (zoals lood) bij pH 12 waarbij op het eindpunt (alle loodionen gereageerd) een indicator als Eriochrome Black T verkleurd van rood naar blauw of een indicator als murexide verkleurd van roze naar paars. Vervolgens uitrekenen hoeveel mol EDTA je hebt gebruikt bij de titratie en je weet dan ook hoeveel mol PB2+ erin zit...

Het moet ook mogelijk zijn om Bi3+ op een soortgelijke wijze te bepalen, met EDTA, maar daar kan ik helaas niks concreets over vinden...

Veel succes!

Reageer