Magnesium in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Magnesium in water

Weet er iemand waarom magnesium in kokend water sneller oplost dan in water bij kamer temp. Wat is de reactie hiervan?

dit heb ik al?

--------------------

Magnesium is een zeer actieve stof en neemt de plaats in van waterstof in kokend water.

Reactie : Mg + H2O MgO + H2 (H2O is de oxidator)

Deze reactie is exothermisch omdat Mg een kleine elektronegativiteit heeft dan H.

Super bedankt,

Ingeltje

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Magnesium in water

Wie kan mij dat trouwens uitleggen? wanneer is een reactie exotherm, en wanneer is deze endotherm?

Groetjes,

Frans

Berichten: 337

Re: Magnesium in water

exo (=buiten) therm betekent dat er warmte vrijkomt tijdens de reactie, endotherm betekent dat er warmte (energie) in moet worden gestopt wil de reactie uberhaupt lopen

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Magnesium in water

Mg2+(aq) + H2O(l) == water koken =>> MgO(s) + 2H+(g)

Bij een hoge temperatuur (kokend) reageert de magnesium zeer traag met water (kleurverandering van groen naar blauw) door de lagere elektronegativiteit van magnesium zoals jij al zei. Bij lage temperaturen vindt deze reactie ook plaats maar zo traag dat dit niet waarneembaar is en zal het merendeel van het magnesium dus Mg2+(aq) (opgelost in water) zijn.

Onafhankelijk van het reageren van magnesium met water lossen alle stoffen beter op als een oplossing wordt verwarmd. Doordat de atomen en moleculen heviger bewegen dan in een koude oplossing vinden er meer botsingen plaats tussen de atomen en moleculen waardoor deze beter gemengt worden en de stof dus beter oplost.

Vergelijk het maar met suiker in je thee, dit lost heel gemakkelijk op tot meerdere scheppen aan toe, maar als de thee al erg is afgekoeld moet je veel meer moeite doen om de suiker opgelost te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Magnesium in water

Ja okay, maar wat zorgt er nou voor dat een reactie endotherm of exotherm is? Ik lees iets over electronegativiteit.. Dat herriner ik me uit mn HAVO tijd.. Een Binas tabel enzo... Di polen?

Groetjes

Frans

Berichten: 254

Re: Magnesium in water

Je kan exotherm en endotherm ook anders beschrijven:

Een chemische reactie heet exotherm als er warmte bij vrijkomt. Dergelijke reacties verlopen vaak spontaan en gemakkelijk, soms zelfs explosief. Het exotherm zijn van een reactie is een teken dat de bindingen die bij de reactie worden verbroken minder sterk zijn dan de verbindingen die bij de reactie worden gevormd. Voorbeelden: nagenoeg alle verbrandingsreacties, het oplossen van een metaal in een zuur, en dergelijke.

Een chemische reactie heet endotherm als er warmte voor nodig is om de reactie te laten verlopen. Het endotherm zijn van een reactie is een teken dat de bindingen die bij de reactie worden verbroken sterker zijn dan de verbindingen die bij de reactie worden gevormd.

Afbeelding

Berichten: 485

Re: Magnesium in water

Ja okay, maar wat zorgt er nou voor dat een reactie endotherm of exotherm is? Ik lees iets over electronegativiteit..


Elektronegativiteit heeft niks te maken met endotherm of exotherm! Een reactie kan verlopen als de reactie endotherm is (en dus energie moet ópnemen) als er een katalysator aanwezig is om de activeringsenergie te verlagen óf als de totale entropie (maat voor de 'mate van chaos') groter wordt ná de reactie. De entropie van een gas is veel groter, want de moleculen kunnen zich in gasfase veel meer bewegen. In vaste fase is de entropie kleiner.

Re: Magnesium in water

bij electrolyse wordt de mate van chaos groter (h20 wordt h2 en o2... vloeistof wordt gas

en bij bv verbranding van een lucifer wordt gas en vaste stof gas

exo en endotherme reacties waarbij de mate van chaos groter wordt... is electrolyse een uitzondering of begrijp ik de regel niet? :D

Berichten: 115

Re: Magnesium in water

magnesium-metaal of magnesiumzout?

magnesium reageert niet met water omdat er een MgO laagje op het Mg zit

dat de reactie belet.

of het reageert met kokend water?? geen idee.

Jorim: Dit is een vraag van ruim twee maanden oud, is niet zo actueel meer. Gelieve eerst naar de datum te kijken!

Reageer