Chromatografie in de misdaadbestrijding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Chromatografie in de misdaadbestrijding

Kan er mij iemand vertellen wat chromatografie is en hoe dit nuttig kan zijn voor de misdaadbestrijding?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

Chromatografie

Chromatografie is een techniek waarbij opgeloste moleculen van elkaar worden gescheiden op basis van verschil in interactie met een vaste drager (medium) die aan de binnenkant van een kolom zit.

De vaste drager kun je zien als een verzameling bolletjes in een kolom. Een mengsel laat je door de kolom lopen en de componenten uit het mengsel worden gescheiden doordat ze een verschillende affiniteit met de bolletjes hebben. Bijvoorbeeld bij positief geladen bolletjes komen positief geladen componenten het eerst van de kolom, en de negatief geladen componenten het laatst.

Gaschromatografie

Gaschromatografie is chromatografie waarbij het monster als gas met behulp van gas als draagstof door een kolom wordt geperst en door interactie met een coating aan de kolom wordt gescheiden.

Vloeistof chromatografie

Vloeistof chromatografie is chromatografie waarbij een vloeibaar monster met behulp van een vloeistof door een kolom wordt geperst en door interactie met een coating aan de kolom wordt gescheiden.

Een voorbeeld van het gebruik hiervan: in 1998 werd er in Amsterdam een serie merkwaardige misdrijven gepleegd. Twee mannen boden voorbijgangers koekjes aan. Wanneer de koekjes werden aangenomen en opgegeten raakten de voorbijgangers bedwelmd en werden even later ontdaan van hun portemonnee of handtas weer wakker.

Een aantal koekjes werd gevonden en naar het NFI (Nederlands Forensische Instituut) gestuurd. Daar werden ze vermalen, opgelost en met behulp van gaschromatografie en spectrometrie geanalyseerd. De werkzame stof bleek met grote zekerheid het barbituraat flunitrazepam te zijn. Andere zaken die met behulp van het NFI werden opgelost zijn bijvoorbeeld de zaak van schilder en meestervervalser Han van Meegeren, de omstreden handtekeningen van Rembrandt, de pyromaan van Ede en het onderzoek naar de misdrijven door de bekende Nederlanders "Patrick K." en "Marco B.".

Zolang er onderzoek wordt gedaan naar stoffen (welke brandstof is gebruikt? wat zit er in dit koekje? waaruit bestaat deze verf?) bestaat de mogelijkheid dat er chromatografie wordt gebruikt...

Berichten: 17

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

Merci,

Ik ga deze informatie gebruiken voor onze website over misdaadbestrijding.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

Leuk onderwerp!

Als je nog meer moet weten dan vraag je het maar!

Geef de volgende keer een iets duidelijker onderwerp aan je vraag. Een vraagje stellen doen we hier allemaal :D ik heb het al even aangepast

Berichten: 17

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

Ok, mijn onderwerp was wat slecht gekozen, sorry

Ja, eigenlijk heb ik nog wat vragen.

Op de site staat er een item over bloedanalyse, daarin vertel ik hoe men gelelektroforese toepast op bloed om zo bloedstaaltjes met elkaar te vergelijken. Maar op sommige sites linken ze bloedelektroforese met DNA.

Wat heeft DNA met elektroforese te maken?

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

http://www.sintjozefscollege.be/files/pdf/...oforese_VIB.pdf

een pdf-je waarin je leest hoe dna zichtbaar te maken is dmv elektroforese. er staat ook een aardig voorbeeldplaatje in, ik denk dat je dit wel interessant vindt.

Berichten: 17

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

Merci, het is allemaal bruikbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

DNA analyse is het meest tegepast in de onderzoekmethodes van het landelijk politie dienst. Bloed onderzoek houdt dus gewoon in het vergelijken van DNA. Bloed verandert continue van samenstelling DNA daarin tegen (haast) niet. :D

MvG Ron

Berichten: 17

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

Dus men gebruikt niet eerst methodes zoals het onderzoeken van de bloedgroep, maar men vergelijkt onmiddelijk het DNA? Dat DNA haalt men uit het bloed via elektroforese.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

Waarom zou je moeilijk doen met bloedgroepen ieder persoon heeft een specifiek DNA dus ieders is uniek tenzij er een eencellige tweeling bij zit. Dus onderzoek naar DNA is het makkelijkste.

En helemaal mooi is dat men maar een wangmonster(met een wattenstaafje langs de binnenkant van je mond halen) of haar nodig heeft voor een DNA analyse.

Men maakt het dna vrij uit een een cel doormiddel van verschillende technieken en dan labellen ze het dna en dan gebruikt men gelelektroforese voor verdere analyse. :D

MvG Ron

Berichten: 17

Re: Chromatografie in de misdaadbestrijding

Bedankt voor de uileg. Het is heel nuttige informatie.

Reageer