Springen naar inhoud

ontbrandingstemperatuur

• Log in om te kunnen reageren

lien

lien

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2004 - 12:38

Ik had even een vraagje. We zijn op dit moment op school bezig met organische chemie. :D Daarom behandelen we ook benzine. Nu wordt er beweerd dat er aan benzine twee eisen gesteld worden:

1. Laag genoeg vlampunt.
2. Hoog genoeg ontbrandinstemperatuur.

Nu snap ik dit op zich allemaal wel. Alleen begint men bij die ontbrandingstemperatuur te praten over octaangetallen. Die geven dan de klopvastheid aan. Maar nou staat er in mijn boek dat hoe kleiner de moleculen, hoe hoger de ontbrandingstemperatuur. Dat snap ik niet. Als je kleinere moleculen hebt --> minder atoombindingen per molecuul --> sneller verbrand, dacht ik.

Hoop dat gij meer info kunt geven.
God does not play dice...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2004 - 13:52

Maar nou staat er in mijn boek dat hoe kleiner de moleculen, hoe hoger de ontbrandingstemperatuur. Dat snap ik niet. Als je kleinere moleculen hebt --> minder atoombindingen per molecuul --> sneller verbrand, dacht ik.

Nee het boek geeft het goed weer. Ontbrandingstemperatuur is de temperatuur die ontstaat bij de verbranding. Dus LPG brand zeer goed omdat het kleine moleculen en hierdoor zal de temperatuur zeer hoog worden dus een beter verbranding van de LPG. Naar mate de moleculen groter zijn bijvoorbeeld bij benzine en diesel dan zal de temperatuur bij de verbranding van het produkt lager zijn dan bij LPG omdat er minder hitte vrijkomt bij grote moleculen. Dit alles heeft dus niets met de snelheid van de verbranding te maken maar met de warmte die vrijkomt bij de verbranding.

MvG Ron :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures