Opbouw van een raman spectroscoop

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Opbouw van een raman spectroscoop

Hoe is een Raman spectroscoop juist opgebouwd? Welke spiegels, licht, detectoren ... worden ervoor gebruikt?

Ik hoop dat iemand hierop een antwoord kan geven.

Dank

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Opbouw van een raman spectroscoop

Er is heel moeilijk informatie te vinden over de Raman spectrometer, maar ik zal eens mijn best doen om informatie te verkrijgen...

Berichten: 311

Re: Opbouw van een raman spectroscoop

Voor Raman spectrometrie wordt gewoon een gammastraal gebruikt. Het deeltje wat je meet als de straal het oppervlak van een materiaal raakt, maakt uit of het Ramanspectroscopie is of juist SEM, TEM, secondary electron scattering etc.

Op Google gewoon zoeken op Raman Spectroscopy!! Vind je genoeg informatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Opbouw van een raman spectroscoop

Voor Raman spectrometrie wordt gewoon een gammastraal gebruikt.
!?!! :-k

Euh, nee dus. In Raman kijk je naar de vibraties van molculen, die je zichtbaar maakt als een verschuiving van de golflengte van het licht dat je er op laat vallen. Dat doe je dus in het zichtbare spectrum, in het UV (ultraviolet) of NIR (near-infrared). Grofweg tussen de 200 en 1500 nm.

Gammastralen zijn veel te energierijk; je zou acuut al je monster volledig naar de eeuwige jachtvelden brengen, daarbij nog niet eens vermeldend dat de werkomstandigheden in een standaard spectroscopielab veel te gevaarlijk zouden worden als er standaard met zulke hoogenergetische straling zou worden gewerkt.

In de meeste gevallen wordt Raman gedaan in de vorm van SERS (surface-enhanced Raman spectroscopy), waarbij de meest gunstige laser een Argon-ion laser is (514.5 nm, groen).

Bovendien is het bedrijven van VIS-spectroscopie veel handiger omdat je een veel grotere keuze hebt aan detectoren die je straling kunnen detecteren. Tegenwoordig worden veel CCD's gebruikt, omdat die heel gevoelig zijn in het golflengtegebied van interesse. Kan je meteen mooi combineren met een monochromator en/of grating zodat je een volledig bereik hebt met één meting.
Het deeltje wat je meet als de straal het oppervlak van een materiaal raakt, maakt uit of het Ramanspectroscopie is of juist SEM, TEM, secondary electron scattering etc.
Hm. Niet mee eens. Als ik me niet vergis kijk je bij Scanning Electron Microscopy en Transmission Electron Microscopy alleen maar of je beta-straling wordt doorgelaten ja of nee. Bij Raman is er daadwerkelijk sprake van quantummechanische interactie tussen de electromagnetische straling en het moleculaire systeem dat je analyseert. Er vindt immers uitwisseling van energie plaats.

Als je een handige, korte uitleg zoekt van hoe Raman werkt, klik dan bijvoorbeeld hier
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 311

Re: Opbouw van een raman spectroscoop

MMMMh...

Een argon ion laser... zou kunnen. Dan moet ik mijn kennis over Raman maar eens opfrissen, want dit kan echt zo niet.....

Beryllium heeft gelijk.. luistert niet naar mij

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Opbouw van een raman spectroscoop

Beryllium heeft gelijk.. luistert niet naar mij
Euh... :-k Afbeelding

Het kan misschien wel hoor, met gammastraling. Maar het levert zo enorm veel problemen en risico's op dat ik niet geloof dat iemand dat ooit zal doen (iig niet als ze er nuttige data uit willen krijgen). Zeker als je erbij vertelt dat alles onder de 400 nm (UV) o.h.a. al te energierijk gevonden wordt voor Raman. Krijg je nog lekkere fluorescenctie ook, en dat wil je ècht niet als je naar (Stokes-)Raman kijkt...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 115

Re: Opbouw van een raman spectroscoop

volgens mij is de enige spectroscopie waarbij men gamma-stralen gebruikt Mössbauer spectroscopie, van gamma-stralen bij Raman heb ik nog nooit gehoord.

Reageer