analyse methode methylacetaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

analyse methode methylacetaat

Hoi,

Mijn vraag is hoe ik het beste methylacetaat kan analyseren in een mengsel van metylacetaat, azijnzuur, methanol en water.

Het liefst moet deze methode dan ook aardig snel uit te voeren zijn.

Mijn eerste oplossing voor dit probleem is door gebruik te maken van de GC. Het nadeel is dan dat dit veel tijd vergt.

Als iemand een andere methode weet en daar ook wat informatie over heeft, dan zou ik dat graag horen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: analyse methode methylacetaat

Hey tgasthuis, welkom op Chemieforum.nl! :D

Over het nadeel van GC dat veel tijd vergt moet ik je toch tegenspreken, de meeste GC-methoden zijn toch wel snel uit te voeren...

Voor de analyse van methylacetaat, met een geschikte kolom (voor esters) zou dit in een keer te meten moeten zijn zonder dat de andere elementen storen, maar omdat ik natuurlijk niet weet wat voor kolommen jij tot je beschikking hebt toch maar een voor schriftje: Methyl acetate

Er staat waaarschijnlijk veel meer informatie in als nodig is, maar je zou het er mee moeten kunnen redden.

Berichten: 5

Re: analyse methode methylacetaat

Bedankt voor dat voorschrift.

Ik had in het berichtje moeten zetten dat de GC bij ons op een hele andere afdeling staat. Maar ik zal het nog eens goed bekijken. Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: analyse methode methylacetaat

Tja als je een eind moet lopen kost het veel tijd :D , maar wat zouden de anderen mogelijkheden kunnen zijn ??? Noem anders eens wat voorbeelden ???

Berichten: 5

Re: analyse methode methylacetaat

Ik heb iets gehoord over een methode met een brekingsindex???

Maar daar weet ik ook voor de rest niks over.

Van meer methoden hiervoor heb ik ook nog niet gehoord.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: analyse methode methylacetaat

Brekingsindex is meer om te kijken of het inderdaad de stof is die je denkt dat het is, maar is niet geschikt voor kwantitatieve analyses.

Met mijn vraag bedoelde ik eigenlijk wat anders :D .

Wat zijn de mogelijkheden bij jou op school / bedrijf. Kan het bijvoorbeeld met HPLC, spectrometrie, AAS, fluorimetrie, etc, etc...

Ik heb geen idee wat je met een opleiding chemische technologie (CT) aan mogelijkheden hebt.

Berichten: 5

Re: analyse methode methylacetaat

We hebben hier op 'school' heel wat mogelijkheden. in ieder geval hebben we HPLC, spectrofotometers. Het enige probleem is dat dit allemaal in het organisch lab is. Bij ons in het CT-lab hebben we vooral opstellingen voor scheidingsprocessen staan. destillatie kolommen, adsorptie kolom, etc.

Op het CT-lab hebben we wel van die standaard diongen zoals; pH-meters, viscositeit meters etc.

Reageer