Ethanol gehalte in witte wijn

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Ethanol gehalte in witte wijn

hallo beste mensen

Ik moet het gehalte ethanol in witte wijn bepalen op gasgromatografische manier :D . en ik zit met een paar vragen.

1) ik moet de precisie en juistheid beoordelen. hiervoor moet ik dus controlemonsters maken (7 om precies te zijn).

- maar welke oplossing moet ik nu maken?(een 10% ethanol oplossing bijv.?)

- en hoe kan ik dan het gehalte berekenen? dit moet toch met het piekoppervlak?

2) Ik moet de ijkingsfactor berekenen, hiervoor maak ik een 0,15 m/v% ethanol plus 0,15 m/v% butanol oplossing.

- maar wat is de ijkingsfactor precies?

Ik hoop dat jullie mij begrepen hebben 8-)

Rick Wassing (1e jaars)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Ethanol gehalte in witte wijn

ik neem aan dat je wel een boek hebt over chromatografie 8-)

Kijk hier eens in en let op het volgende.

gecorrigeerde 100% methode met interne standaard :twisted:

Als het goed is staat hier een uitleg in over hoe je een berekening moet uitvoeren.

De ijkfactor zal hier ook in zijn beschreven want die zorgt voor de correctie. :D

MvG Ron :twisted:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Ethanol gehalte in witte wijn

2)

Ax/[X]=F(As/)

Ax = Piekoppervlakte van het monster

As = Piekoppervlakte van de interne standaard

[ X] = Concentratie van het monster

= Concentratie van de interne standaard

F = IJkingsfactor (response factor neem ik aan)

Elke keer dat je injecteerd in de GC doe je dat ietsje anders. De ene keer snel en de andere keer wat trager. Soms met een nieuw septum, maar meestal met een oude. OOk de temperatuur verschilt elke keer wel wat en verdampt er meer of minder monster.

Al deze injecteerdingen zorgen voor een afwijking in het gemeten resultaat en vergroten dus de fout in je monster, maar door gebruik van een interne standaard krijg je een getal dat deze fout minimaal maakt!!! (niet zo lekker verwoord maar je snapt wel wat ik bedoel :D )

Reageer