Springen naar inhoud

Uraniumerts

• Log in om te kunnen reageren

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2004 - 16:37

Hallo, weet iemand misschien ergens een plaats in Nederland, waar je veel uraniumerts kan vinden? En is er ook een andere manier om op te meten hoeveel straling uranium afgeeft?

mvg, w.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 16 april 2004 - 18:44

Even een ticket boeken naar AustraliŽ, Niger, Canada, de VS, India, BraziliŽ of Zuid-Afrika en daar zijn er plekken waar je het in grote getalen kan vinden. Verder moet je dan flink gaan verzamelen, want in 1000 kilo erts zit maar 1 kilo uranium. Slechts de helft - van die ene kilo - kan, met allerlei zeer giftige zuren en chemicaliŽn, vrijgemaakt worden uit het erts: Voor 500 gram uranium is dus 1000 kilo erts nodig. (Radioactief) afval en chemisch vervuilde aarde laat je daar dan in grote hoeveelheden bij achter.

Hoe bedoel je een andere manier voor het meten van de straling ???

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2004 - 14:12

Bedankt waar je zei waar je het kan vinden!

Met een andere manier van meten bedoel ik een andere manier dan de GM buis.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 april 2004 - 14:06

Zover ik weet en kan vinden is er geen echt alternatief voor de Geiger MŁller buis. Wel heel veel verschillende soorten, maar geen ander apparaat werkt beter...
Misschien zou je wat kunnen vinden met google, maar ik denk het eerlijk gezegd niet...

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2004 - 15:38

Iets dichterbij kan je ook Uranium vinden, o.m. in TsjechiŽ (hier haalden de Curies hun radioactieve spullen) en in Frankrijk.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures