Uraniumerts

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

Uraniumerts

Hallo, weet iemand misschien ergens een plaats in Nederland, waar je veel uraniumerts kan vinden? En is er ook een andere manier om op te meten hoeveel straling uranium afgeeft?

mvg, w.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Uraniumerts

Even een ticket boeken naar Australië, Niger, Canada, de VS, India, Brazilië of Zuid-Afrika en daar zijn er plekken waar je het in grote getalen kan vinden. Verder moet je dan flink gaan verzamelen, want in 1000 kilo erts zit maar 1 kilo uranium. Slechts de helft - van die ene kilo - kan, met allerlei zeer giftige zuren en chemicaliën, vrijgemaakt worden uit het erts: Voor 500 gram uranium is dus 1000 kilo erts nodig. (Radioactief) afval en chemisch vervuilde aarde laat je daar dan in grote hoeveelheden bij achter.

Hoe bedoel je een andere manier voor het meten van de straling ???

Berichten: 254

Re: Uraniumerts

Bedankt waar je zei waar je het kan vinden!

Met een andere manier van meten bedoel ik een andere manier dan de GM buis.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Uraniumerts

Zover ik weet en kan vinden is er geen echt alternatief voor de Geiger Müller buis. Wel heel veel verschillende soorten, maar geen ander apparaat werkt beter...

Misschien zou je wat kunnen vinden met google, maar ik denk het eerlijk gezegd niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Uraniumerts

Iets dichterbij kan je ook Uranium vinden, o.m. in Tsjechië (hier haalden de Curies hun radioactieve spullen) en in Frankrijk.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer