Springen naar inhoud

[ethiek] Monogamiteit

• Log in om te kunnen reageren

MethoxyRoxy

MethoxyRoxy

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2004 - 10:23

Beste mensen,
Ik zal hiermee wel weer het hele forum op m'n nek krijgen maar

Wie gelooft er in monogamiteit? :D

Ik bedoel, DNA is er niet egt op gemaakt ofzo

Jorim: Titel volgens de forumregels

Veranderd door Jorim, 02 juni 2004 - 08:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 april 2004 - 11:21

Ik wil deze discussie gelijk even een andere kant op gooien, sorry...

Is dit nu een discussie geschikt voor een chemieforum, ik vind deze er wel heel erg ver vanaf staan. De vorige waren nog iets meer chemisch en/of medisch gericht, maar dit lijkt mij wel heel erg weinig met chemie te maken hebben. Dit gaat vervolgens toch niet over de chemische dingen er achter, maar over de gedachten van mensen erover...

Het lijkt mij niet zo'n geschikte discussie, maar ja wie ben ik (de beheerder :D )

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2004 - 12:11

Monogamiteit geloof je niet of wel in, je bent monogaam of niet.

Er zijn diverse factoren die hier aan ten grondslag liggen, voornamelijk genetisch en cultureel. Er zijn allerlei evolutionaire redenen die bepalen of een soort op zich monogaam is, dit geldt in mate ook voor de mens.

Lees HIER verder over monogamiteit.

Voorderest denk ik dit geen zinvolle discussie wordt, en geef ik Jorim grotendeels gelijk wat betreft chemische relevantie...

wiZArd

wiZArd

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2004 - 13:11

Waar staat dat ons DNA er niet op gemaakt is?... Klinkt bijna of je n excuus zoekt om vreemd te gaan 8-) ...relatieproblemen?:D :twisted:
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Elbert

Elbert

• Functie: Grafisch onderhoud
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2004 - 14:21

Tis zo:
Een vrouw zoekt een partner met de beste genen, waarmee haar nageslacht (haar kind(eren)) dus de meeste kans hebben om te kunnen overleven (geen erfelijke ziektes e.d.)
Alleen is het vaak zo dat zo'n man met hele goeie genen niet voor het nageslacht kan zorgen (hij moet meer vrouwentjes bevruchten, dat zit nou eenmaal in zijn genen) 8-)
Dus zoekt de vrouw voor het opvoeden van het nageslacht een man die goed kan opvoeden zeg maar (veel geld, zeker van een baan, goeie functie, etc, etc)
Zodat de vrouw de zekerheid heeft op een goed nageslacht en een goede toekomst van het nageslacht

Misschien vandaag de dag gaat deze stelling niet helemaal meer op, met onze luxe leefomgeving e.d.
Maar dit zit nou eenmaal in de aard van de vrouw ťn de man.

(dit wordt een heftige discussie) :D

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 april 2004 - 14:24

@ Elbert: Wat heeft dat met monogamiteit te maken..

En in het algemeen, wat heeft monogamiteit met chemie te maken, dat vind ik eigenlijk nog een interessantere discussie ????

Elbert

Elbert

• Functie: Grafisch onderhoud
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2004 - 15:30

@ Elbert: Wat heeft dat met monogamiteit te maken..

Nou dat de vrouw dus niet monogaam is :twisted:
En de man eigenlijk ook niet :D
Wat dat betreft heeft THC wel gelijk dat het in het dna zit maar das volgens mij nog nooit bewezen hoor!
Het ligt denk ik ook aan de persoon zelf, omgeving, opvoeding, etc, etc.

Maar beter vraag eigenlijk ja wat heeft dit met chemie te maken, we zijn eigenlijk al helemaal geen discussie forum, maar deze discussie pas hier helemaal niet.

hier kunnen ze je wel helpen denk ik 8-)
- Trouwforum
- Zusenzo
- Vrouwenpraat

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2004 - 15:53

Als homo geloof ik niet zo in dat verspreiden van die genen. Gekke theoriŽn van biologen die denken dat het enige doel van de natuur voortplanting is.

Dat ik monogaam ben is gewoon een toevallig zo gegroeide karaktereigenschap. En ja, wellicht zijn er wat genen die die karaktertrek (mede-)veroorzaken.

Blijft het chemische gehalte van deze vraag een beetje laag, meer iets voor het (wetenschapsforum)!
β-Damascenon en maneschijn

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2004 - 17:07

In zoverre, ik ben nu het boek geesteziekten en moleculen aan het lezen. Over in hoeverre gedrag en gedragsstoornissen verzoorzaakt worden door overdraagbare genen etc. Chemie is wel degelijk dicht betrokken bij hoe we doen, zowel vastgelegd in het DNA (biochemie) als bij uitscheiding van allerlei stoffen in het lichaam, hormonen en neurotransmitters.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2004 - 11:07

Zoals al eerder beschreven hoort deze discussie eigenlijk niet op het forum :twisted:

Hoe ik over monogamiteit denk?
Kijk eens in de natuur om je heen daar ligt de bron van ons gedrag. Zo is er nogal een verscheidenheid in gedrag op het gebied van monogamiteit Als je bijvoorbeeld kijkt naar een aantal vogelsoorten zie je dat het bij deze gevallen wel heel vaak zo is dat het echt paartjes voor het leven blijven. Bij de zoogdieren is het denk ik wat anders voor zover ik weet zijn de zoogdieren niet zo homogaam. Maar het vogelbekdier daar in tegen wel. Dus het kan wel. 8-)

Eerlijk gezegt denk ik dat het in de oerdrift aanwezig is om zich voort te planten en dat het voor de mannetje betekend dat hij zich moet bewijzen voor de vrouwen dat hij het beste in zich heeft. Dus een man als mens heeft dus het oer instinct om zijn zaad te verspreiden :twisted:

Door cultuur, leefomstandigheden en een toenemende mate van verstand waardoor men de oerinstincten uitschakeld aangezien dit natuurlijk logisch is want dan moet je echt een berg geld hebben om al je kinderen te verzorgen, is dit behoorlijk veranderd. Zo is het in de westerse beschaving een normale omstandigheid om monogaam te zijn. :D

Maar goed ik waardeer homoganiteit enorm het is toch een vertrouwens band die je samen op bouwd en daar zie ik wel wat in.

MvG Ron

Linda_CF

Linda_CF

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2004 - 10:36

Ik denk dat mensen niet echt gemaakt zijn om monogaam te zijn. Wetenschappers hebben namelijk onderzoek gedaan naar het vreemdgaan van vrouwen die proberen zwanger te worden.

Uit dit onderzoek bleek dat vrouwen het liefst samenleven met een lieve zorgzame man, maar kinderen krijgen van een knappe succesvolle man. Een deel van de vrouwen die aan dit onderzoek meededen bleken dan ook van een andere man zwanger te zijn geworden.

Wat dit met chemie te maken heeft, is volgens mij dat het uiterlijk met je genen te maken heeft. Wetenschappers hebben proberen aan te tonen dat de symmetrie van het gezicht afhangt van de kwaliteit van de genen, dus hoe symmetischer het gezicht, hoe beter de genen, hoe knapper de persoon.

Maar dit kan ook een hoop onzin zijn van discovery channel. :D

Linda_CF

Linda_CF

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2004 - 10:40

O ja, ik vind het eigenlijk wel leuk dit soort discussies en liefde zou er veel met chemie te maken hebben.

The Storm

The Storm

• Chemieforum.nl erelid
  • 148 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2004 - 10:52

Uit dit onderzoek bleek dat vrouwen het liefst samenleven met een lieve zorgzame man, maar kinderen krijgen van een knappe succesvolle man. Een deel van de vrouwen die aan dit onderzoek meededen bleken dan ook van een andere man zwanger te zijn geworden.

En toch zie ik nog steeds geen verband met chemie... :D

lien

lien

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2004 - 15:43

Maar volgens mij is het toch wel beter om monogaam te zijn. Als je echt op iemand kunt vertrouwen en zeker weet dat alleen jij met hem/haar een relatie hebt; is dat wel beter voor je relatie denk ik.

Maar dat zijn mijn gedachten...

Veranderd door chemiefreak, 01 juni 2004 - 21:12

God does not play dice...

MethoxyRoxy

MethoxyRoxy

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2004 - 16:12

ik wil best een vaste relatie hebben met iemand die ik heel erg vertrouw maar daarnaast kan ik toch ook toegeven aan mijn verlangens zeg maar en ik die verlangens komen toch ergens door nou zitten hier allemaal dualisten of is het iets chemisch

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures