ureum

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

ureum

ik ben met een verslag bezig en op internet las ik dat ureum werd gebruikt als katalisator.. maar wat is de formule van ureum en er stond ook dat het moest worden getankt.. maar is het dan wel een katalystator, want die worden toch nooit verbruikt?

:D 8-)

weet iemand er meer over?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: ureum

Beste Ralph welkom op Chemieforum.nl :D 8-)

Afbeelding

De ureum wordt niet gebruikt als katalysator zoals jij zegt, maar extra (met water) toegevoegd aan de uitlaatgassen en de, door de hitte ontstane, gasvormige ammoniak zet met een katalysator de stikstofoxiden om in niet-schadelijk stikstof en water waardoor er dus stukken minder schadelijke stoffen vrijkomen...

Bron: TNO

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: ureum

Ureum bestaat uit een C atoom met een dubbel gebonden O atoom en twee NH2 groepen. CO(NH2)2 dus.

Ureum wordt vrij veel gebruikt in de chemie, onder meer in kunstmest, cosmetica en als basisgrondstof bij de bereiding van amines en andere stikstofverbindingen. Het komt ook in het menselijk lichaam voor, o.a. in de huid en in urine. Ik weet niet voor welk procedé het als katalysator werkt, maar uiteraard wordt een katalysator niet verbruikt. Wel kan er elke keer wat katalysator in het eindproduct verdwijnen (reinigen is dan te duur), waardoor je toch moet aanvullen.

Ureum is bij normale temperatuur en druk een poedervormige vaste stof, dus dat tanken is me niet helemaal duidelijk.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 2

Re: ureum

ok bedankt ik denk dat ik er wel wat aan heb!! Afbeelding

Reageer