Springen naar inhoud

Kwaliteit HLO-onderwijs


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Marlies_CF

    Marlies_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2004 - 14:51

Hallo,

Ik ben een derde jaars Chemie student en loop sinds februarie stage. Hier ben ik bezig een methode te ontwikkelen voor de HPLC. Ik merk echter dat ik in de vorige twee schooljaren te weinig theorie over algemene scheikundige dingen heb gehad. Naar mijn mening hebben wij teveel andere vakken gehad..(optimalisatie, validatie, multivariate data analyse, labautomatisering, statistiek etc) i.p.v de echte scheikunde vakken. Over reacties, buffers etc..

Hebben meer mensen deze ervaring? :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

osmose

    osmose


  • >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2004 - 10:11

Tja, daar valt denk ik moeilijk wat over te zeggen. Het is maar net wat je ook zelf wilt en waar je voor gekozen hebt.

Maar tegenwoordig doen de scholen naar mijn mening alles om nieuwe studenten te krijgen en ze proberen dan ook allemaal nieuwe vakken uit, denk maar aan managementvakken enz.

Maar de manier van denken is bij velen wel ontwikkeld en ik denk ook dat jij tijdens je stage in korte tijd veel kennis hebt opgedaan van HPLC.

Ikzelf moet bijvoorbeeld in november gaan starten met afstuderen, stage hoefde ik niet te doen , die heb ik op het MLO gedaan. Maar als ik een methode moet gaan ontwikkelen, dan moet ik toch eens hard na gaan denken want ik zou zo
1-2-3 niet weten hoe ik moet beginnen....... :D

Maar dat is ook de ervaring, en ja die hebben we nog niet, die moeten we juist opdoen door stage te gaan lopen of te gaan afstuderen......

#3

Linda_CF

    Linda_CF


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2004 - 10:24

Zelf denk ik dat je nooit alle benodigde theorie voor alle methoden kunt beheersen. Je moet dan ook getrained worden in het zelf opzoeken hiervan, vandaar projectonderwijs. :D

#4

osmose

    osmose


  • >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2004 - 15:40

Daar heb je gelijk in.
Bij mij op school worden er ook veel "open boek" toetsen gegeven, dit pmdat je je benodigde kennis moet kunnen opzoeken.
En de kleine hoeveelheid parate kennis die je moet hebben, word dan getoetst met bijvoorbeeld een meerkeuze tentamen.

#5

biochemiefreak

    biochemiefreak


  • >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2004 - 10:15

Volgens mij zijn hier ook al een aantal topic's verwijderd door de problemen van de laatst. :D

Ik wil er even een opmerking maken met aanleiding tot het volgende:

Naar mijn mening hebben wij teveel andere vakken gehad..(optimalisatie, validatie, multivariate data analyse, labautomatisering, statistiek etc) i.p.v de echte scheikunde vakken


Die zogenoemde andere vakken zijn naar mijn inziens van groot belang in de chemie. Het goed verwerken van gegevens is van groot belang voor een goede HLO'er. Je kunt er dus niet om heen. 8-)

Kwaliteit van een HLO'er zit hem voornamelijk in de grote hoeveelheid aan theoretische kennis en men gaat er van uit dat een HLOér zijn praktijk snel door heeft en van elk praktijk is natuurlijk een theoretische kennis ndoig die men heeft bestudeerd.

HLO emmen werkt in project groepen en in cases wat in druk geeft van het bedrijfsleven. Ik vind de hoeveelheid praktijk ook wel wat aan de magere kant maar goed.

Ik heb niet echt het idee dat de HLO in emmen kwalitatief achteruit gaat.

MvG Ron

#6

Jantine_CF

    Jantine_CF


  • Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2004 - 10:25

De accenten in het onderwijs (niet alleen HBO) is verschoven naar het aanleren van vaardigheden ipv het stampen van kennis: het leren werken met bijvoorbeeld computerprogramma's, maar niet meer het uit je hoofd leren van organische syntheses. Het idee is dat je de kennis toch wel te weten komt op het moment dat je het tegen komt. Of we hier blij mee moeten zijn zal nog moeten blijken.
Zelf geef ik de voorkeur aan kennis opdoen op school, de vaardigheden leer je in de praktijk wel (de computerprogramma's van de school zijn vaak verouderd). :D

#7

osmose

    osmose


  • >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2004 - 16:09

De accenten in het onderwijs (niet alleen HBO) is verschoven naar het aanleren van vaardigheden ipv het stampen van kennis: het leren werken met bijvoorbeeld computerprogramma's, maar niet meer het uit je hoofd leren van organische syntheses.


Dara ben ik het wel mee eens. Maar is het "stampen van kennis", wel zo nuttig? Ik ben zelf een voorstander van het aanleren van vaardigheden.

Bij mij op school worden er ook regelmatig open boek toetsen gegeven, omdat je de kennis die je hebt moet kunnen gebruiken, tegenwoordig hoef je niet meer van alles op te kunnen dreunen...... :-k

#8

biochemiefreak

    biochemiefreak


  • >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2004 - 11:31

dat zou ook niet goed zijn want in een bedrijf bij een onderzoek moet je ook alles uit de boeken halen wordt je geleerd hoe ik de stof zo snel en goed mogelijk uit de boeken kan halen en met een goede onder grond is dat natuurlijk een vereiste.

MvG Ron

#9

Jorim

    Jorim


  • >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 16 mei 2004 - 13:45

Ze zorgen ervoor dat je een zeer brede basis hebt waarvanuit je snel nieuwe dingen kan oppikken zonder dat je (zinloos) veel feitenkennis hoeft te hebben. Ik denk dat ze alleen nog een goede tussenweg moeten zoeken op veel HLO's tussen de spreiding van de theorie en de hoeveelheid echte 'stamp' kennis...

Ze gaan eigenlijk netjes door op wat je gehad (kan) hebben in de tweede fase: "Je hoeft niet alles te weten, als je maar de kennis hebt om het op te kunnen zoeken"

En wat Ron zegt is een zeker een punt, op een bedrijf willen ze toch dat je je snel in iets nieuws kan verdiepen en het je eventueel eigen kan maken en dan heb je aan veel feitenkennis in een andere richting totaal niks...

#10

CoRkY

    CoRkY


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2004 - 20:10

kwaliteit gaat hard achter uit naar mijn idee. toen ik 5 jaar geleden begon had je in het 3e jaar gedeeltelijk specialisatie, toen ik zo ver was, was het nog maar een half jaar en dan was alleen de praktijk verschillend voor specialisaties, dat was na een jaar ook al niet meer zo en de stage is nu 1,5 jaar, omdat school geldgebrek heeft. en voor de nieuwe leerlingen is het nu zelfs al zo dat biologisch en medisch laboratorium onderzoek en chemie heel de opleiding gekoppeld zijn. Kortom je leert steeds minder over het vakgebied wat je werkelijk interesseert.

Jorim: Reageer niet op topics die al lange tijd niet meer actief zijn (of u moet een zeer goede of belangrijke opmerking hebben). Hierdoor komt die topic weer helemaal bovenin de lijst te staan, wat ten koste gaat van het overzicht.
Lees de Algemene regels nog eens door a.u.b.

Veranderd door Jorim, 08 augustus 2004 - 11:23






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures