Springen naar inhoud

Maaginhoud analyse op pijnstillers.

• Log in om te kunnen reageren

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2004 - 21:01

Ik doe een opleiding bio med lab onderzoek. En de casus van deze periode gaat over forensisch onderzoek. Er is een moordpoging gedaan op een leraar en aans ons is de taak om uit zoeken wie daat gedaan heeft.
Bij het lichaam is ook een dossje pijnstillers gevonden (tot dusver is het merk onbekend). Het kan dus ook zelfmoord zijn.
Nu moeten we dus de hoeveelheid aan pijnstillers bepalen. Maar hoe doe je dat.

Je zit op een chemische opleiding. Je hebt leraaren en les boeken! Jazeker, maar die zijn niet genoeg.

Hebben jullie suggesties?

:D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2004 - 21:48

Paracetamol, aspirine en ik dacht ook ibuprofen hebben en chromofoor, een deel van het molecuul dat licht absorbeert. Je kan ze bepalen mbv. spectrometrie of HPLC met UV detector (als je de stof nog moet scheiden van andere stoffen).

www.scirus.com

tik eens de combi paracetamol en analyse in, dat kan je ook in google.nl doen uiteraard. Of het ook met GC kan betwijfel ik...

Linda_CF

Linda_CF

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2004 - 06:56

Scirus geeft vaak maar een samenvatting, dus kun je beter op google zoeken. Maar als HPLC gebruikt wordt kun je verschillende pijnstillers scheiden op een C18 kolom. Je hoeft dan alleen nog maar uit te zoeken welk eluens geschikt is (waarschijnlijk methanol/water met fosforbuffer) en bij welke golflengte gemeten moeten worden (Scan maken met UV/vis-spectrometer)

Los iedere pijnstillers apart op in het eluens (ongeveer 1mg/mL) en meet deze op de HPLC.

Succes

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2004 - 10:54

Bedankt voor de tips. Nu ben ik opzoek naar iso elektrische punten van de HDL isoenzymen meren dingen ik weet niet eer hoe je het schrijft. In wat voor soort boek moet ik dan kijken bij ons in de bied. Er zijn veel boeken daar (het is dan ook een bieb), maar ik weet niet waar ik moet zoeken in boeken van 1000bnlz.
Om te kijken of het een hart aanval is geweest wou ik van de gel zo'n scan en die vergelijkem met de referenties. Bij een hartaanval is het HDL 1 gehalte flink gestegen en dat blijft wel zo voor 10 dagen. Een geschikte methode dus. De leeraar over dit onderwerp is op vakantie en kan ik dus niet onm hulp vragen.

Veranderd door Heidewolf, 11 mei 2004 - 10:54

Linda_CF

Linda_CF

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2004 - 11:06

Waarom probeer je het niet eerst eens met google?

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2004 - 11:11

Heb ik al gedaan. Lukt niet
Hetzelfde resultaat met www.scirus.com

Veranderd door Heidewolf, 11 mei 2004 - 11:11

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2004 - 12:03

Het was een moelijke strijd, maar uiteindelijk triomfeede ht boek toch over internet. Ik kan dus lekker m'n proef uitgaanvoeren

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 mei 2004 - 14:39

Vertel anders nog even in het kort hoe je het gaat aanpakken, dan hebben andere leden of bezoekers die iets soortgelijks gaan doen er ook weer wat aan... :D

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2004 - 21:42

Kwantitatieve bepaling van de vijf LDH-isoenzymen
(Metode van "Van der Helm", 1962)

Inleiding
LDH heeft vijf isoŽnzymen: genummerd van 1 tot 5 volgens de mobiliteit in een elektrisch veld (elektroforese): de snelst bewegende fractie is LDH1: LDH1 komt vooral voor in het hart en in de rode bloedcellen (LDH1 = HBDH = Hydroxy boterzuur dehydrogenase).
Het traagste isoŽnzyme is LDH5: LDH5 komt vooral voor in de lever en de skeletspieren.
Wanneer de totale LDH-activiteit gestegen is kan men een viertal patronen herkennen: stijging van LDH1, zodat LDH1 hoger wordt dan LDH2 ("flipped") is het hart en hemolyse patroon. Stijging van LDH5 duidt op letsels van de lever of van de skeletspieren. Stijging van LDH2, LDH3 en LDH4 ("Midzone increase") wordt voornamelijk gezien bij aantasting van de bloedplaatjes of van het lymfatisch systeem. Het niet specifieke patroon (isomorf patroon) komt overeen met de normale verdeling en laat geen specifieke diagnose toe.

Doel
Het bepalen van de hoeveelheden van de verschillende LD-iso enzymen.

Hypothese
Ervan uitgegaan word dat het LDH1 is gestegen als gevolgev van een hartaanval.

Materialen/ chemicaliŽn
1. Buffer voor de gel: 6.05 g tris en 50 ml 1M HCl per liter
2. Buffer voor de brug: 36.3 g en 50 ml 1M HCl per liter
3. Opl. A: 1 ml natrium lactaat (70 %), 1.87 g Na22HPO4 H2O. 0.272 g KH2PO4, 25 mg Nitro Blauw Tetrazolium, 50 mg sodiumcyanide en voeg wwater to 90 ml. Bewaren bij 4 C¬ļ
4. Opl. B: PMS 1 mg/ml. Bewaren bij 4C¬ļ in een donkere fles.

Methode

1. Scheid het het HDL van het serum doormiddel van centrifuge bij 5000 rpm.
2. Voer nu de elektroforese uit met een agar gel op een microscoop glaasje bij 140 V en breng ųl aan op een 5 mm dingetje voor 30 min lang.
3. Incubeer nu bij 37 graden 2 uur lang in een mengsel van 3.6 ml opl. A en 0.1 ml opl. B met daarin 4 mg NAD+
4. Het incuberen dien te gebeuren ondersteboven steunden op 2 kleurloze op een glazen plaat. Druppel 4 ml van het bovengenoemde mengsel onder de agar.
5. Na het icuneren dient het glaasje gefixeerd te worden met ethanol-zuur water. Drogen met filter papier er op te leggen en aan te drukken.
6. Het is nu klaar om te scannen.

Veiligheid
Werk in het biochemisch laboratorium. Gebruik handschoenen voor het vervoer van de gel. Draag een bril of beschermkap bij het bekijken van de gel.

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2004 - 21:44

LDH-bepaling doormiddelvan spectrofotometrie
(Methode van "McQueen", 1972)

Inleiding

Lactaat dehydrogenase (LDH) komt voor in skeletspieren, lever, hart, nieren, rode bloedcellen, hersenen, tumorcellen, atypische lymfocieten. Het is dus een weinig specifiek enzyme. Zijn stijging kan wijzen op een brede waaier van aandoeningen: hemolyse, lever- of hartziekten, ook andere aandoeningen. Zijn specificiteit wordt vergroot door het scheiden van de isoŽnzymen. Wat in een verdere proef aan de orde komt.

LD katalyseert de volgende reactie
CH3.CHOH.COO- + NAD+ ↔ CH3.CO.COO- + NADH + H+
lactaat puryvaat

Doel
De totaal activitiet van LDH bepalen.

Hypothese
Ervan uitgegaan word dat de LDH-activiteit sterk verhoogd zal zijn als gevolg van een hart infarct

Materialen/ chemicaliŽn
1. Sorensen fosfaat pH-buffer pH=7.2, 6.7 mmol/L (2.542 g KH2PO4 en 8.541 g NA2HPO4, H2O/litr)
2. Natriumpuryvaat, 53.5 mmol/L (5.78mg/ml) in water.
3. Gereduceerd nicotinamide dinucleotide, dinatriumzout 4 mmo/"L (3.7 mg/ml) in water.

Methode
1. Doe 3 ml buffer, 0.1 ml NADH en 0.1 ml serum in een 1 cm cuvette en verwarm dat tot 37 C¬ļ.
2. Voer erdan 150 ųL puryvaat mix aan toe en schud.
3. Meten bij 340 nm met geschikte intervallen.

Berekening:

Serum LD activitiet (U/L) = ΔE340/min x 5317 (Literatuur waarde)
Normale waarden : 240-525 U/L

Veiligheid

Werk in het DNA-laboratorium. Gebruik handschoenen voor het vervoer van de gel. Draag een bril of beschermkap bij het bekijken van de gel.

Ik heb gesproken

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures