Springen naar inhoud

Waterstofperoxide

• Log in om te kunnen reageren

Bert Koning

Bert Koning

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2004 - 10:45

Help !!!!

Ik moet een analyse methode boven water zien te krijgen waarin waterstofperoxide bepaald wordt in een matrix waarin ook andere oxidatoren zitten. Een jodometrische titratie is niet geschikt omdat je daar alle oxidators mee bepaald. Ik heb wel eens iets gelezen over een titratie met ceriumsulfaat maar daar kan ik nog niet veel over vinden.
By the way...het moet het liefst een titrimetrische bepaling zijn zodat ik het uitvoeren in het laboratorium.

Wie o wie kan mij meer info geven....

Groet,
Bert

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 mei 2004 - 14:48

Hydrogen peroxide content was determined by titration with KMnO4 according to
procedures published in the USP. Briefly, a 20-ml volume of 2.0 N H2SO4 was added to a
20-ml sample, and this mixture was titrated with 0.1N KMnO4 until a slight pink color
remained in the solution after addition of KMnO4. Each ml of 0.1N KMnO4 is equivalent to
1.7005 mg H2O2, and the following formula was used to determine peroxide content:

% H2O2 = (ml KMnO4 titrant) x 0.1N x 1.7005 mg H2O2/Sample weight (g)

Volgens: http://www.britesmil...utagenicity.pdf

Wat een probleem zou kunnen zijn is dat KMnO4 ook een sterke oxidator is, geen idee verder en daar gaat dat PDFje verder ook niet over. Misschien een opzetje al kan het met een aantal andere technieken (o.a. NearInfraRed) ook...

Bert Koning

Bert Koning

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2004 - 09:24

Een permanganometrische bepaling heeft het nadeel dat het in dit geval ook andere componenten, zoals glycerine, in het product oxideert met als gevolg een veel te hoog verbruik aan kaliumpermanganaat.
Het blijft moeilijk...ik verwacht namelijk dat matrix storingen heel sterk aanwezig zullen zijn.

Als iemand nog iets weet dan hoor ik het graag.

Groet,
Bert

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures