Lithium-Ion batterij

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

Lithium-Ion batterij

Beste Chemici,

Wij willen op school een litium-ion batterij gaan maken, en nou heb ik wel wat informatie gwvonden, maar er mist specifieke infrmatie.

Ik wilde graag het volgende weten:

1. Waaruit bestaat lithium-Ion eigelijk?

2. Welke grondtoffen heb ik daarvoor nodig?

3. Wat zijn de halfreacties?

4. Hoe kan ik deze (makkelijk) maken in een lab?

5. Welke veiligheidsmaatregelen komen hier bij kijken?

Wat ik wel zeker weet, is dat wij geen beschikking hebben over Kobalt. (te veel risico). Is hier een vervanger voor?

Graag hierop uw reactie(s),

BvD,

RG aka WurM

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Lithium-Ion batterij

In jou vorige topic over batterijen verwees ik naar Powerstream en ook deze keer verwijs ik je naar die site voor informatie over de lithium-batterij. Als je meer wilt / moet weten dan reageer je maar weer...

Berichten: 39

Re: Lithium-Ion batterij

Ja die had ik ook al gelezen. Tnx anyway.

Hoe kan ik nou makkelijk eentje maken (niet al te duur) zonder al te veel risico.

Het gebeurt dan wel in een lab op Hogeschool Zuyd in Heerlen.

En hoe zit het met de halfreacties enzo?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Lithium-Ion batterij

Halverwege de pagina 'battery chemistry' staat dit:

Anode Li => Li+ + e-

Cathode 4Li+ + 4e- + 2SOCl2 => 4LiCl + SO2 + S

Overall 4Li + 2SOCl2 => 4LiCl + SO2 + S

En er staat ook nog bij: "These cells are mainly used in military applications for communication because of high cost and safety concerns in high-discharge situations, i.e., pressure buildup and overheating"

Vrij vertaald: "Deze cellen worden vooral gebruikt in militaire applicaties in communicatiegebied door de hoge kosten en de onveiligheid door hoge druk en oververhitting"

Misschien toch een idee om een ander soort batterij te gaan maken ??? Of ga je er vanuit dat het op kleine schaal geen problemen opleverd ???

Berichten: 39

Re: Lithium-Ion batterij

HAHAHAHA, ik zat bij een andere te kijken... THNX

Het gaat idd op kleine schaal.

Ik moet zorgen dattik 4 volt haal en 1 watt aan vermogen heb om een karretje aan te drijven. (mag in serie dus die 4 volt is geen probleem).

De vraag is HOE kan ik die op kleine schaal maken (veiligheid is belangrijk) en het is natuurlijk een van de gevaarlijkere stuff.

any idea?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Lithium-Ion batterij

Ik zat dat artikel eens uitgebreid te lezen en wat kwam ik tegen: "Lithium cells have only recently become commercially viable because lithium reacts violently with water, as well as nitrogen in air. This requires sealed cells". Ik denk dat het erg moeilijk wordt om op een veilige wijze een werkende (als dat überhaupt al lukt) batterij te krijgen.

Heb je geen alternatieven ??? (Ik help graag hoor, dat is het niet :D )

Berichten: 39

Re: Lithium-Ion batterij

Nou er zijn wel alternatieven, maar onze begeleidende inhoudsdeskundige vroeg onze projectgroep om Li-Ion te proberen.

Maar ik hoef die lithium ook niet in water te hebben?

Er is toch ook een solid cell?

Berichten: 2

Re: Lithium-Ion batterij

Ho wacht eens even,

reageert Lithium spontaan met stikstof in de lucht?

Dat kan ik me vrij moeilijk voor stellen, hoewel lithium natuurlijk een sterke reducter is. Stikstof is namelijk bijzonder laag-energetisch en bovendien erg stabiel.

Moet er niet gewoon oxygen staan?

Mvg,

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Lithium-Ion batterij

Het topic is al een tijdje oud....

....maar het is idd zo dat Li niet reageert met stikstof, maar met zuurstof uit de atmosfeer. Het is idd een sterke reductor. Ik geloof dat het standaard electrodepotentiaal op iets van +1.36V staat.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer