Hogeschool Amsterdam

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Hogeschool Amsterdam

De regering heeft sinds kort besloten om een nieuwe HLO te openen en dit keer wederom in Amsterdam. Zal hier echt iets mee opgelost worden? Afbeelding

Berichten: 485

Re: Hogeschool Amsterdam

Wat precies opgelost worden?

Ik heb vernomen dat het om een instituut gaat dat zich richt op 'health care' er komt van mbo tot universitair allemaal opleidingen en onderzoek. De mbo 'zorg en welzijn' instelling die níet in dit instituut komt is er niet blij mee, want ze denken dat dit wel degelijk goed gaat draaien.

Berichten: 33

Re: Hogeschool Amsterdam

Ik bedoel wordt het probleem van teweinig studenten hiermee opgelost of zullen de studenten zich alleen maar meer verspeiden.

Berichten: 485

Re: Hogeschool Amsterdam

Ik denk dat laatste.... Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hogeschool Amsterdam

Misschien een paar extra, maar voor het merendeel zal het wel verspreiden worden...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hogeschool Amsterdam

Volgens mij heet de HLO tegenwoordig ook weer anders, namelijk life science.

Het is natuurlijk altijd goed als er geld in de chemie word gestopt.

Helaas is het animo voor deze studie zeer beperkt.

Tevens komt er nog eens bij kijken dat een chemie studie veel kosten oplevert voor een school.

Want hoe lang is het geleden dat amsterdam dicht ging volgens mij nog maar een paar jaar. :D

Als ik kijk naar mijn eigen school is de verwachting dat de hoge school drenthe ook met de HLO richting wil stoppen en pompen ze er helemaal geen geld meer in. Dit is zeer zonde aangezien de HS drenthe een van de betere studies is.

gelukkig ben ik op tijd klaar!!! 8-)

MvG Ron

Berichten: 485

Re: Hogeschool Amsterdam

Waarom stoppen ze met de HLO richting?? Het levert te weinig geld op?

Dat is dus het vervelende als scholen zelf hun budget moeten beheren, niet rendabele opleidingen gaan eruit. En ja beta is altijd onrendabel want daar heb je dure spullen voor nodig en het collegegeld blijft hetzelfde. Dat kun je als hogeschool maar beter alleen PABO en economische studies aanbieden, daar heb je geen dure spullen voor nodig. Erg jammer!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hogeschool Amsterdam

Daar mee sla je een spijker op de kop. :D

Ze willen inderdaad verder in de economische kant en de pabo omdat deze studies rendabel zijn en de HLO en zelfs de elektrotechniek niet. Afbeelding

Dus de schuld kun je toch wel in de schoenen van de overheid schuiven want die geven natuurlijk geen subsidie. Volgens moeten scholen zelfs een beetje winst maken en wordt het echt als een bedrijf gezien dit is natuurlijk erg fout Afbeelding

Maar ja de overheid heeft gewoon geen geld.

MvG Ron

Berichten: 33

Re: Hogeschool Amsterdam

Dat de overheid geen geld heeft zou je toch niet zeggen als je bijvoorbeeld de kosten van bijvoorbeeld de JSF ziet.

Misschien is het toch niet echt een heel stom idee om de praktijk bij bedrijven te doen. Ze moeten er eigenlijk iets voor over hebben om werknemers te krijgen.

School zou bijvoorbeeld kunnen zeggen, eerst anderhalf jaar theorie met ondersteunende praktijk dat goedkoop uitvoerbaar is, zoals het leren wegen op een balans, of het leren pipetteren en titreren. (zou wel leuk zijn als studenten dat eerst leren) En dan na anderhalf jaar bij bedrijven...? Afbeelding

Jorim: Gebruik s.v.p. de bewerk knop inplaats van twee topics na elkaar neer te zetten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hogeschool Amsterdam

zoals het leren wegen op een balans, of het leren pipetteren en titreren
dit is de basis die je van de havo krijgt volgens mij. :-k

Een extern lab in een bedrijf is natuurlijk een mooi idee, maar ik denk dat je er geen bedrijf warm voor krijgt aangezien dit alleen maar kosten op leverd

MvG Ron

Berichten: 33

Re: Hogeschool Amsterdam

Sorry, maar ik heb nooit scheikunde op de havo gehad dus dat wist ik niet. :-k

Bedrijven zullen hier zeker niet blij mee zijn, maar als je bijvoorbeeld twee achtereenvolgende dagen kunt komen, dan kun je best routinewerk doen, maar dan moet dit wel een jaar lang zijn wil dit rendabel zijn voor een bedrijf. Je ontlast de medewerkers op den duur wel.

Ook zouden studenten die MLO gedaan hebben, makkelijk vrijstelling kunnen krijgen voor de praktijk.

Als dit een oplossing zou kunnen zijn voor het behoud van een opleiding...? Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hogeschool Amsterdam

zoals het leren wegen op een balans, of het leren pipetteren en titreren
Op de HAVO ??? Echt niet dus, mag je al blij zijn met een paar keer praktijk en dan niet meer als suiker verhitten tot caramel (dacht ik) en dat soort flauwekul. Titreren is al te ingewikkeld voor de HAVO en voor balansen is geen geld...

Berichten: 485

Re: Hogeschool Amsterdam

Wat je op de HAVO krijgt hangt sterk per school af. Mijn eigen middelbare school was heel fanatiek daarin, daar kreeg je in 6 vwo een carroussel practicum van 10 weken waarin diverse analyse technieken aan bod kwamen: Jodometrie, titreren, visuele ijkreeks, spectrometrie en chromatografie.

De school waar ik werkte, was het omgekeerde. Het enige dat telde is dat de leerlingen werden klaargestoomd voor het examen theoretisch en die havo leerlingen konden dus echt niks met hun handen. Áls we al practicum deden waren de stoffen al voorgeschept in de buisjes en de buretten al kant en klaar gevuld. (Waar ik me echt over kon opwinden!!!!) Kortom hier heb je een taart recept, maar de taart is al kant en klaar je hoeft m alleen nog in de oven te doen :-k .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hogeschool Amsterdam

op de havo heb ik wel titreren en balansen gehad hoor zelfs nog met gewichtjes en zo heel oudewets. Dus bij ons op school waren dus wat meer voorbereid. :-k

MvG Ron

Reageer