Resolutie en scheidend vermogen.....

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

Resolutie en scheidend vermogen.....

Wat is het verschil tussen resolutie en het scheidend vermogen? Of ander gezegd is er wel een verschil?? :-k

Ik dacht namelijk dat deze 2 dingen hetzelfde waren..... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Resolutie en scheidend vermogen.....

Resolutie: de mate van scheiding tussen twee verbindingen. Voorbeeld een scheiding van 2 even grote pieken correspondeerd met een R>1 een goede scheiding. Bij twee ongelijke pieken is een grotere scheiding nodig.

Scheidend vermogen zat ik te denken aan de scheiding tussen twee stoffen zoals polair met apolaire stoffen. Maar dat weet ik niet zeker of dat hier mee wordt bedoeld.

MvG Ron

Berichten: 485

Re: Resolutie en scheidend vermogen.....

Hmm, gevoelsmatig: resolutie is iets dat je nog kan oprikken met andere flow, eluens etc. En scheidend vermogen is karakteristiek voor een bepaalde kolom, hangt samen met schotelgetal.

Berichten: 266

Re: Resolutie en scheidend vermogen.....

scheidend vermogen: vermogen om apolaire, polaire, ionische, ioniseerbare en polymere produkten te scheiden.

mechanismen: adsorptie, verdeling, gebonden fase, ion uitwisseling, ionpaar vorming, exclusie, affiniteit

selektiviteit wordt uitgedrukt door de scheidingsfactor of relatieve retentie α21

α21=(tR2 -tm)/(tR1-tm)=k2/k1

tm=dode tijd

de relatieve retentie vormt slechts een indikatie van de relatieve positie van 2 pieken en beschrijft niet op adequate wijze de scheiding vermits geen rekening wordt gehouden met de piekbreedte.

resolutie is een combinatie van een verschil in retentietijden (selektiviteit van de kolom) naast de piekbreedten (efficientie van de kolom)

resolutie Rs= (tr2-tr1)/((W1+W2)/2)

W stelt de piekbreedte voor aan de basis.

In het kort:

scheidend vermogen: niet dezelfde retentietijden

resolutie: pieken zijn gescheiden van mekaar

Reageer