Reactievergelijking

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Reactievergelijking

Hoi

Ik ben een eindwerk aan het maken over glas. Ik heb in het labo een proef gedaan waarbij ik zinkoxide, lood(II)oxide en boorzuur heb gemengd. Deze heb ik denk opgeward met een bunsenbrander, waarbij deze stoffen met elkaar versmelten en een glasachtige stof vormden.

Kan iemand mij helpen met het vinden van reactievergelijkingen bij deze proef?

Ik ben namelijk niet echt een "krak" in chemie :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Reactievergelijking

Hoi,

Ik moet zeggen dat dit me een beetje verbaast; ik dacht namelijk dat glas puur uit siliciumoxide bestaat (SixOy) en dat de verhouding x:y eigenlijk het meeste zegt over het type glas.

Na wat zoeken op internet heb ik het idee dat er niet echt een reactievergelijking is op te stellen. Volgens mij versmelten de stoffen om samen een kristalstructuur te vormen. De molverhouding Pb:Zn:B:O is denk ik ongeveer 5:1:5:20.

Echter; het lijkt er op dat het boorzuur verder niet belangrijk is voor de structuur van het glas; volgens deze website is het vooral voor kookpuntsverlaging en versterking. Als je dat in ogenschouw neemt is de verhouding Pb:Zn:O ongeveer 5:1:6.

M.a.w.; een reactievergelijking zou zo ongeveer het volgende moeten zijn:

5x PbO + x ZnO >> verwarmen o.i.v. B2O3.3H2O >> Pb5xZnO6x (let op de "x"-jes!)

Maar ik moet je bekennen dat ik geen idee heb of dit waar is. Echter, omdat glas nou eenmaal een kristalstructuur is, kan dit denk ik wel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Reactievergelijking

Hoi

Je hebt volledig gelijk als je zegt dat glas voornamelijk uit siliciumdioxide bestaat. Ik had het eigenlijk verkeerd geformuleerd :-k .

Ik heb in het labo een "glasachtige stof" gemaakt omdat ik in het labo op die dag niet kon beschikken over de oven. Dus moest ik iets pakken dat op glas leek.

Groetjes

Berichten: 337

Re: Reactievergelijking

Beetje laat maar toch maar even verplaatst voor de goede orde :-k

Berichten: 2

Re: Reactievergelijking

Bij mijn beste weten heeft glas geen kristalstructuur. Glas is feitelijk een vloeistof met een zeer hoge viscositeit. Kijk eens naar de (oude) ruiten in oude gebouwen. Deze zijn aan de onderkant dikker dan aan de bovenkant. De vloeistof heeft gestroomd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Reactievergelijking

Mmmm, dat zou kunnen. Maar dat zou meer een discussie zijn van wanneer een vaste stof een vloeistof is. Het feit dat glas kan breken (wat moeilijk betwistbaar is :-k ) bewijst dat het toch beter als vaste stof dan als vloeistof beschouwd kan worden.

Glas is wel degelijk een kristal (eigenlijk een stof met amorfe structuur); weliswaar gruwelijk ongeordend, maar toch.

Glas met een homogene kristalstructuur is eigenlijk kwarts/quartz. Dit absorbeert trouwens UV veel slechter, dus dat moet je niet hebben als vensterruit (naast het feit dat het een ietsjepeitsje duurder is).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer