Inductief en mesomeer effect

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Inductief en mesomeer effect

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe de +I/-I en +M/-M-effecten in elkaar zitten (a.d.h.v. een koolstofketen en een substituent met sleutelatoom)? Ik heb hier een kleine samenvatting staan in mijn boek, maar ik begrijp er helemaal niets van (de informatie lijkt zichzelf tegen te spreken, de voorbeelden stroken niet met wat je verwacht als je de algemene theorie leest, etc.)

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: Inductief en mesomeer effect

Ik zag net dat je ook al een topic in het algemene forum hebt staan. Dit is niet toegestaan, het is crossposten en dat komt niet ten goede voor de overzichtelijkheid van het forum. Die topic is dan ook verwijdert!

Ik neem aan dat het niet expres ging :-k

Berichten: 485

Re: Inductief en mesomeer effect

Ah daar zat ik dus ook al laatst mee:

Het mesomere effect (M) treedt op door interactie van het pi-elektronen (dubbelebindingselektronen) of de vrije elektronenparen van een substituent met het pi-systeem van de aromatische ring. Wanneer een substituent mesomeer een elektronenpaar aan de ring kan doneren, wordt het effect weergegeven met + M, wanneer een substituent mesomeer een elektronenpaar kan opnemen dan wordt dit weergegeven met - M. Grensstructuren laten zien, dan het mesomere effect alleen van directe invloed is op de ortho en para plaatsen van de ring.

Het inductieve effect (I) van een substituent treedt op via polarisatie van de sigma binding waarmee de substituent aan de ring vastzit. Is deze elektronenzuigend dan wordt het effect aangegeven met -I, elektronenstuwende substituent met +I. Het inductieve effect heeft invloed op alle plaatsen van de ring, maar is het grootst op ortho en para.

Afbeelding

Afbeelding

bron: Inleiding in de bio-organische chemie, JFJ Engbersen, Wageningen pers, Wageningen 2001

Berichten: 2

Re: Inductief en mesomeer effect

is voor [COO]- het -M effect kleiner dan het +I effect als het als substituent in conjugatieve positie staat tegenover een aromatische ring?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Inductief en mesomeer effect

Om hier achter te komen moet je de zuurconstante (pKa) van benzoëzuur vergelijken met de zuurconstante van het monoanion van 1,4-ftaalzuur (twee zuurgroepen op tegenoverliggende posities van een benzeenring). Je vergelijkt dan de invloed van COO- met die van een waterstofatoom op die positie.

Als het monoanion van 1,4-ftaalzuur een kleinere zuurconstante heeft dan benzoëzuur (wordt makkelijker gedeprotoneerd), dan is het netto effect van COO- elektronzuigend en zal +I kleiner zijn dan -M.

Als het monoanion van 1,4-ftaalzuur een grotere zuurconstante heeft dan benzoëzuur (wordt moeilijker gedeprotoneerd), dan is het netto effect van COO- elektronstuwend en zal +I groter zijn dan -M.

Ik heb deze getallen zo niet, maar volgens mij is de tweede stelling waar en is het electronstuwende +I effect groter dan het elektronzuigende -M effect op de tegenoverligeende (para) en naastliggende (ortho) posities van een benzeenring. De meta-positie ondervindt enkel inductieve effecten van de substituent.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo

Berichten: 77

Re: Inductief en mesomeer effect

Je kunt toch ook het mesomeer effect hebben in alkenen? Wanneer is het hier dan +M of -M? Geldt hier dan de regel dat het +M is als de substituent een vrij elektronenpaar heeft en dat het -M is als de substituent een dubbel gebonden negatief element bevat? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Berichten: 3

Re: Inductief en mesomeer effect

Maar hoe zit het dan als er geen koolstof ring aanzit. Bijv bij CH3COOH en CH3CH2COOH...welke is dan zuurder en hoe zit het met mesomeerdonor/acceptor?

Berichten: 2.337

Re: Inductief en mesomeer effect

Denk eens na, een langere alkyl keten zorgt dit voor een positievere of een negatievere carboxylkoolstof? Gaat er dan beter of minder goed een H+ afsplitsen?

Berichten: 3

Re: Inductief en mesomeer effect

negatievere, dus minder snel?

Berichten: 2.337

Re: Inductief en mesomeer effect

Dus minder zuur en vergelijk de pH eens van trichloorazijnzuur en azijnzuur, dat verschilt dan weer in de andere richting.

Berichten: 3

Re: Inductief en mesomeer effect

Ik was oefeningen aan het maken en toen kwam ik deze vraag tegen:

referentie: benzeen-SO2-NH2

2 : H3C-CO-NH2

Vergelijk molecule 2 met de referentie.

Welke uitspraak is waar ? Duid aan : A of B

A = referentie is minder basisch dan de referentie

B = referentie is meer basisch dan de referentie

Welke invloed verklaart dit verschil in basesterkte. Duid aan :C tot G.

Geef aldus aan welke invloed de substituent op de basefunctie uitoefent

C: MA

D: MD

E: IA

F: ID

G: dit verschil is ook met andere factoren te motiveren.


Nu had ik als antwoord gegeven:

B: molecule 2 is meer basisch dan de referentie (dit had ik goed)

En toen had ik gezegd: MA en IA, maar de antwoorden zeggen dat het geen IA is.

Ik had in de tabel gekeken en toen bij de -COR want molecule 2 ziet er zo uit.

Waarom is het dan toch geen IA?

Berichten: 3

Re: Inductief en mesomeer effect

hallo, ook ik heb weer een vraag: als je m-CH3O-aniline hebt en als referentie molecull aniline hebt.

dan is m-CH3O-aniline IA en MD, maar ik dacht dat het MA was, want als je de resonantie kanonieken tekentdan krijg je een dubbele binding op O en die heeft dan dus " bindingen (ook nog naar c, van ch3)... dus dan krijgt de benzeenring een + lading, dus MA, dacht ik, maar waarom is het MD?

Berichten: 3

Re: Inductief en mesomeer effect

Cassis schreef: hallo, ook ik heb weer een vraag: als je m-CH3O-aniline hebt en als referentie molecull aniline hebt.

dan is m-CH3O-aniline IA en MD, maar ik dacht dat het MA was, want als je de resonantie kanonieken tekentdan krijg je een dubbele binding op O en die heeft dan dus " bindingen (ook nog naar c, van ch3)... dus dan krijgt de benzeenring een + lading, dus MA, dacht ik, maar waarom is het MD?
Als ik dat had zien staan had ik gekeken bij -OR en daar staat wel MD en IA.

Maar er zijn inderdaad geen vrij elektronen die +M/MD effect geven..

Aan de andere kant heeft het ook geen dubbel gebonden elektronegatief atoom..

Weet je zeker dat er niet m-OCH3 aniline stond? want dan heeft de O een vrij elektronenpaar en heb je dus wel MD

Is de substituent een dubbel gebonden elektronegatief atoom dan heeft de substituent een negatief

mesomeer effect (-M).

Bezit de substituent een vrij elektronenpaar dan heeft de substituent een positief mesomeer effect

(+M).

Berichten: 3

Re: Inductief en mesomeer effect

Dat kan trouwens niet want dan had je CH2 gehad.

Anyway, morgen DGK organische chemie examen?:p

Want die vraag zag ik net ook staan!

Berichten: 4

Re: Inductief en mesomeer effect

De methoxygroep in m-CH3O-aniline is een mesomere stuwer (heeft dus een +M effect op de aromatische ring, de termen MD en MA zeggen me niet zoveel). Waarom zou een CH3O- groep elektronen doneren? Heeft de zuurstof vrije elektronenparen?
stand together and save the world from self destruction

Reageer