witte waterlelie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 114

witte waterlelie

weet iemand waar ik kan vinden welke chemische reacties er plaatsvinden in de witte waterlelie, of welke stoffen belangrijk zijn voor het overleven van die plant.

ik ben namelijk bezig met mijn profielwerkstuk, maar ik kan het nergens vinden... :-k

Berichten: 337

Re: witte waterlelie

zoals je ziet heb ik je topic verplaatst naar de biochemie corner, de reacties in organismen worden namelijk hiertoe gerekend.

maar kun je misschien wat specifieker zijn met je eerste vraag?

in organismen spelen zich legio (bio)chemische reacties af, het is daarom ondoenlijk om ook maar een klein gedeelte van die reacties weer te geven.

om je tweede vraag te kunnen beantwoorden zie volgende linkjes

wat algemeens

nitraten en fosfaten

en last but not least sporenelementen

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: witte waterlelie

Waarschijnlijk ben je teveel gefocust op de witte waterlelie. Volgens mij gaat het bij elke (groene!!!) plant op dezelfde manier.

Groene planten dus natuurlijk fotosynthese:

6CO2(g) + 6H2O(l) =uv-straling=> C6H12O6(aq) + 6O2(g)

En die energie komt weer vrij met:

C6H12O6(aq) + 6O2(g) ==> 6CO2(g) + 6H2O(l) + energie (chemische-, bewegings-, elektrische energie en warmte)

Natuurlijk zijn dit alleen het begin en eindresultaat. Tussendoor gebeurt er nog veel meer, met name in de mitochondriën in een cel. Deze beschikken over de middelen om chemische energie in kleine hoeveelheden aan speciale moleculen over te dragen. Deze moleculen functioneren als transportunits om de energie naar alle plaatsen te vervoeren waar zij nodig zijn.

Termen hierbij zijn: adenosinedifosforzuur (ADP), adenosinetrifosforzuur (ATP)

Dit verloopt volgens onderstaande reactie:

C6H12O6(aq) + 6O2(g) + 38 ADP + 38 Rp (fosforzuurrest) ==> 6CO2(g) + 6H2O(l) + 38 ATP

Ik hoop dat je hier wat verder mee kan komen!

Toch maar goed dat ik NG ben gaan doen inplaats van NT heb ik toch nog eens wat aan mijn biologiekennis :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: witte waterlelie

Grappig; kennelijk hangt het af van je leraar/docent/vul-maar-in wat de benaming voor ADP en ATP is; ik heb altijd geleerd Adeninedifosfaat en Adeninetrifosfaat. Geen Adenosine of fosforzuur...

Maar gelukkig is biochemie dan ook niet mijn sterkste kant.

Overigens is het niet per sé UV-straling (ik protesteer tegen de term "UV-licht") dat je nodig hebt voor de fotosynthese. In groene planten vindt de fotosynthese plaats in bladgroenkorrels; die absorberen zo ongeveer alle (zichtbare) golflengten behalve groen.

Citaat van http://users.telenet.be/biologie/vissen_05.html :

Bij chlorofylsynthese (bladgroen-synthese) wordt er bladgroen, geproduceerd, het groene pigment in bladeren en stengels. Aangezien planten groen zijn wil dit zeggen dat de groene stralen worden weerkaatst (daardoor zien we de groene kleur), de andere kleuren (energie) worden geabsorbeerd.

Bij fotosynthese wordt er gezorgd voor de omzetting van kooldioxide en water in koolhydraten en zuurstof, dit is de groei van de plant. Het licht levert daarbij de energie die nodig is om het proces in werking te stellen. Uiteraard spelen andere factoren zoals temperatuur, watersamenstelling en voedingsstoffen enz. ook een belangrijke rol.

Het fotosyntheseproces verloopt veel intensiever bij licht in de rode en blauwe gebieden van het spectrum. Veel rood licht zorgt voor een langgerekte plantengroei, veel blauw licht voor een meer gedrongen groei. Een aanbevolen verhouding is 5 delen rood op 1 deel blauw.

De doelmatigheid van fotosynthese is het hoogst boven 1.000 lux.


Waarbij moet worden opgemerkt dat, bij benadering, "rood" 600-700 nm is en "blauw" 400-470 nm.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: witte waterlelie

Ik twijfelde ook over UV en met jou protest tegen de term UV-licht ben ik het helemaal eens --> aangepast...

[edit] Als ik ook uv had weggehaald is jou en mijn toevoeging zinloos en snapt niemand het :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: witte waterlelie

Waarbij nog steeds moet worden aangemerkt dat je dus geen UV nodig hebt voor de fotosynthese.

[ook edit]@jorim: sorry, dat is natuurlijk logisch :-k [/ook edit]

En wat betreft de vraag van de TS;

ik denk dat het nik uitmaakt of je kijkt naar de groene, blauwe, paarse, rood-met-paars gestippelde of witte waterlelie. Waarschijnlijk zijn alle chemische processen dezelfde. Ik denk zelfs dat in veel waterplanten hetzelfde gebeurt.

En hoort de citroenzuurcyclus ook niet bij de chemische processen, of geldt dat niet voor planten?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 337

Re: witte waterlelie

de aanduiding adenine is niet correct, dit slaat op een nucleotide in het DNA/RNA

fosfaat en fosforzuur zijn min of meer hetzelfde, de voorkeur gaat hierbij toch uit naar fosfaat.

inderdaad planten hebben ook een citroenzuurcyclus, met de mogelijkheid om acetyl-CoA terug te vormen naar pyruvaat (komt niet voor bij zoogdieren) en kunnen per definitie leven zonder koolhydraten als koolstofbron.

Berichten: 114

Re: witte waterlelie

thnx voor de tips, ze hebben me wel verder geholpen!!

:-k

Reageer