elektrochemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

elektrochemie

Goededag ik heb 2 vragen over elektrochemie en ze zijn zeer specifiek dus ik hoop maar dat iemand er iets over weet of kan vinden.

Diafragma: ik heb een Al2O3 diafragma en nou vraag ik mij af wat voor invloed heeft de porusiteit en de dichtheid op het analyt als men NaCl elektrolyseerd.

Elektrode: ik heb een Pt elektrode en een Pt verguld met Ruthedium. Er is ook een elektrode met Pt en Rodium. Wat is het verschil tussen deze twee en welke is het beste. Levert het een ander produkt op.

De te verwachtte produkten zijn:

Cl2 ClO2 O3 met hun elektrode varianten van chloriet en chloraat.

Zijn er nog andere produkten die ik kan verwachten ???

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: elektrochemie

al een poosje geen reactie gehad ik denk dat deze vraag ook wat te specifiek is en dat maar weinige het antwoord weten. :-k

Maar goed altijd blijven proberen wie weet

MvG Ron

Berichten: 311

Re: elektrochemie

Diafragma: Hoe meer actief opppervlak het aliminiumoxide heeft (hoge porositeit, meer vrij volume, meer oppervlak!), hoe sneller het NaCl zal worden gelectrolyseerd.

Porositeit hangt natuurlijk ook samen met de dichtheid van je aliminium. Hoe lager het aantal gram per volume (dus hoe lager de dichtheid), hoe meer gaatjes (of vrij volume) je in jouw aluminiumoxide hebt zitten, dus hoe lager de dichtheid.

Kort: hoge de porositeit --> snellere electrolyse en lagere dichtheid.

Electrode: Ik denk dat je moet nagaan welke electrode de minste overspanning (de griekse letter eta in de meeste literatuur) heeft bij jouw reactie. Zeker weten die ik het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: elektrochemie

bedankt voor je reactie daar heb ik denk ik wel wat aan!!

alle extra informatie is natuurlijk welkom!!

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: elektrochemie

heeft het diafragma ook veel invloed op de concentratie van het analyt?

ik hbe experimenteel vast gelegt dat ik een hogere concentratie vind bij een ander type diafragma.

MvG Ron

Reageer