xenonlamp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

xenonlamp

Hoe werkt een xenonlamp?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: xenonlamp

Nou weet ik niet of je specifiek een xenonlamp bedoelt die je in de meeste spectrofotometers zit, of bijvoorbeeld de xenonlampen die je in sommige autolampen tegenkomt. Er zijn wel een paar verschillen geloof ik, maar het algemene idee blijft hetzelfde.

Een gewone lamp met gloeidraad, meestal wolfraam, geeft licht doordat de gloeidraad straling in het zichtbare gebied gaat uitzenden als hij warm wordt (door een electrische stroom erdoor te sturen).

Een xenonlamp wordt a.h.w. "ontstoken" door een hele hoge electrische spanning tussen electroden die in de lamp zitten; tot 20000 volt. Hierdoor wordt het xenongas geioniseerd; het wordt dus Xe+ . Echter, Xe houdt er niet zo van om geioniseerd te zijn, dus het kost relatief veel energie om dit voor elkaar te krijgen, vandaar dus die hoge spanning. Als Xe+ weer een electron opneemt en weer Xe wordt, zendt het daarbij een lichtdeeltje uit, omdat het anders zijn energie niet kwijt kan.

Ondanks dat het veel energie kost om Xe te ioniseren, is een xenonlamp veel energie-efficienter dan een gewone gloeilamp, waar hooguit 2% van de energie wordt omgezet in licht. Een xenonlamp gaat ook langer mee, omdat er geen gloeidraad in zit die aan hevige slijtage onderhevig is.

Is die ongeveer wat je wilde weten?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: xenonlamp

Dat is inderdaad wat ik wilde weten,

dank u wel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: xenonlamp

Ze zei "u" tegen me :-k
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: xenonlamp

ik ben nu eenmaal de beleefdheid zelve.

Reageer