Springen naar inhoud

De bruikbaarheid van spijsolie bepalen

• Log in om te kunnen reageren

simone

simone

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2004 - 15:48

Ik weet ongeveer hoe je het moet doen, maar ik weet niet als ik goeie info heb ingezameld.Ik ga Briksgetal(m.b.v. een refractometer), verzepingsgetal, peroxidegetal, zuurgetal moeten bepalen.Nu weet ik niet als ik de juiste werkwijze gaat gebruiken.Kan iemand me a.u.b. deze werkwijzen voor me sturen, zodat ik kan vergelijken.
Verder heb ik nog websites of boeken nodig waar ik de volgende gegevens kan vinden:
1. Eigenschappen en het gedrag van vetzuren
2. Structuren van TRANS- en CIS vetzuren
3. Waarom de ph stijgt en daalt
4. Wat zijn de vluchtige en niet vluchtige componenten in zonnebloem- en soja olie
5. Structuren van omega-3 en omega-6/9 vetzuren
6. Ik moet bewijzen waarom spijsolie na langdurig verhitten minder snel bederft dan spijsolie na herhaaldelijk verhitten.( bestaande theorieen opzoeken)
7. Opbouw van zonnebloem- en soja olie
8. Zijn er nieuwe ontwikkelingen omtrent deze spijsolie soorten
9. Massa Transport tussen olie en voedingsmiddel(vb. kipgehakt)
10. info over kipgehakt

Groetjes and lots of love, Simone

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2004 - 13:45

1. Slecht oplosbaar in water, apolaire stof, kan wel goed in andere apolaire stoffen zoals ether, wasbenzine etc oplossen. M.b.v. vetzuren kan je zeep maken, moet er ook wel 'gewoon' vet bijzitten.

2. Als je een BINAS hebt, in tabel 67 B1 staan cis vetzuren, trans is als de koolstofstaarten schuintegenover elkaar zitten. (Ik zal nog plaatjes maken en uploaden maar dat moet ik ff thuis doen, dus ff geduld).

3. Stijgt en daalt in wat?? Vraag is niet helemaal duidelijk.

4. Vluchtige verbindingen zijn meestal apolaire stoffen met een korte koolstofketen, tot ongeveer vier á vijf koolstoffen. Langer koolstofketens vervluchtigen minder snel door van der waals krachten. Ook (kleine/korte) polaire verbindingen vervluchtigen veel langzamer door hun waterstofbruggen-> is vele malen sterker dan Van der Waals krachten.

5. omega vetzuren(dat 'w'-tje op de site staat voor omega)

6. Meervoudig onverzadigde vetzuren zijn bij verhitten bijzonder instabiel. Daardoor kunnen de schadelijke peroxides ontstaan.

7. klik eens hier op

8. Geen idee

9. k weet niet precies wat je daarmee bedoeld. Het is wel zo dat enkele vitamines alleen in vet oplosbaar zijn en daarom is het verstandig dat je altijd wat olie toevoegt aan je salade, anders kan je lichaam de vitamines niet opnemen.

10. Kipgehakt? Kennelijk gewoon gemalen kippenvlees??

Overige informatie:

http://www.marqueebv...port/vetten.htm
http://www.kruidenvr...sentiele-vz.htm

enne vul eens wat in bij google

Suc6

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2004 - 16:20

Af en toe lijkt het wel een huiswerk forum :-k

MvG Ron

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2004 - 18:53

Ja daar zat ik ook al over na te denken, maar dit zijn vragen waar je als middelbare scholier haast niet achter kan komen, tenzij je een compleet boek organische chemie doorwerkt Geplaatste afbeelding. Vaak lijkt het voor ons zo simpel om dingen te vinden op internet, maar als je niks van het onderwerp weet is het toch best lastig zoeken en vooral lastig beoordelen op bruikbaarheid. Bovendien geven wij toch vaak alleen maar sites of korte informatie, mijn antwoord van hierboven kan je niet zomaar klakkeloos in je werkstuk zetten, daar is het te beknopt voor. :P Én veel informatie uit boeken en sites is in het Engels en als scholier wist ik echt niet wat al die engelse chemische termen waren....

(En ach, of ze het nou uit een boek halen of van ons leren, maakt dat wat uit? Al die luie leerlingen copy-en en paste-en hun werkstukken toch allemaal van internet. Mijn vriend is leraar en ik help hem soms met het speuren naar geripte teksten van internet, ik doe het met plezier :-k :) :P. )

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2004 - 18:58

De beloofde plaatjes, niet al te beste kwaliteit maar het ging ff niet anders:

Geplaatste afbeelding

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 26 mei 2004 - 19:35

Mijn vriend is leraar en ik help hem soms met het speuren naar geripte teksten van internet, ik doe het met plezier  :-k  :)  :P.

Serieus? Komt het vaak voor? En wat doe je dan??
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2004 - 19:51

beetje offtopic...Het komt heel vaak voor, vooral voor het vak ANW. Van een hele havo klas zijn er misschien twee die het wel van internet rippen, maar een beetje verbouwen. De rest kopieert letterlijk. Bij vwo is het ongeveer 6 leerlingen die serieus wat doen. Hangt natuurlijk ook een beetje van de klas af. Wat ik doe? Niet zoveel, mijn vriend geeft dan vaak een vijf ofzo.

Nog even het verschil tussen vet en vetzuren

Vet (triglyceride) is een ester van een vetzuur met glycerol (propaan met 3x een OH groep).

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

laatste plaatje afkomstig van: http://wine1.sb.fsu....3/Lecture13.htm

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2004 - 13:00

ach ja ik vind dat het leersysteem daar ook wel een beetje verantwoordelijke voor is. Ze moeten tegenwoordig zoveel verslagen maken nou dan ben je ook gek als je het internet niet gaat gebruiken. En eigenlijk is dat ook een vorm van studeren het zoeken naar relevante informatie. Ik kan me trouwens niet herrinderen dat ik het gedaan heb misschien met boek verslagen als ondersteuning maar meer ook niet.

MvG Ron

simone

simone

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 14:19

Dag iedereen,

Ik ben jullie zeer dankbaar dat jullie hebben gereageerd.
Nu weet ik tenminste meer over het onderwerp.
Ik wist al zo een beetje, maar het gaat meer om het bewijzen.

Kent iemand nog misschien theorieen hoe ik kan bewijzen dat langdurig verhitten van spijsolie onschadelijker is dan herhaaldelijk verhitten.

Ik heb wel stellingen hierover gevonden, maar niemand heeft het verder uitgelegd of bewezen

Groetjes,
Simone

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2004 - 15:45

Naast de zaken die ik je al vertelde op het wetenschapsforum nog even dit: je kan ook zeep maken van vetzuren en loog, ander "vet" is niet nodig (het is gewoon een zuur-base reactie). Voor spijs olie is dit volstrekt onnodig om te weten...
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures