Springen naar inhoud

ICP (induktief gekoppeld plasma)

• Log in om te kunnen reageren

Kissie

Kissie

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2004 - 20:52

Hallo!

Ik heb al eerder gevraag om informatie over dit onderwerp, werd verwezen naar een andere topic (zie Quote) maar daar heb ik niets aan...

Inductief gekoppeld plasma (ICP)
Een vloeistof wordt als nevel in een plasmavlam (6000 K ofzoiets) gespoten waarna deze de stoffen in 'opgewonden' staat raken en licht gaan uitstoten waarna dit licht gemeten wordt.

Het zit namelijk zo. Ik moet een verslag maken ( :) ) over de natuurkundige principes van AAS en VES. Als ik dat klaar heb en dat is gelukkig zo mag/moet ik dat ook nog even doen van ICP, plus de rest van ICP. Met andere woorden ik moet gewoon alles weten van ICP!!

De eigenlijke opdracht:
-uitleg van de verschillende onderdelen van het apparaat
-welke elementen kunnen er worden geanalyseerd en waarom
-welke instellingen van het apparaat moeten er worden ingesteld, bespreek deze kort (denk hierbij aan lampstroom, spleetbreedte, enz)
-schematische tekening van de techniek

Ben zelf ook al poosje bezig met zoeken maar het wil niet echt opschieten :-k ...dus asjeblief hellup!!

Groetjes Kirsten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 mei 2004 - 22:28

Ik heb een website gevonden waar wel wat informatie opstaat die je zou kunnen gebruiken. Hij is wel in het Engels; maar dat gebeurt nou eenmaal vaak in de chemische wereld. Ik hoop dat je hier al wat verder mee komt; als je nog meer wilt weten kunnen we misschien weer verder helpen.

Succes!!

De website: http://www.cee.vt.ed...er/icp/icp.html
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Ruben_CF

Ruben_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2004 - 17:59

Ik ken er redelijk wat van (maar niet zo technisch), ik zal je alles vertellen dat ik weet, hopelijk helpt het je wat (schema's kan ik helaas niet geven want deze zijn copyrighted)

Eerst en vooral het doel:
Het doel van ICP is het opsporen van praktisch alle mogelijk elementen (Al, Arseen, Boor, Cadmium, Chroom, Indium, Ijzer, Koper, Kobalt, Hg, Pb, Ni, Mangaan, Seleen,....)

Het principe van ICP:
Bij ICP wordt het monster verast (in geval van vaste stoffen: mest,grond) bij 550įC, vervolgens wordt die as dan opgelost in HNO3.
ICP, maakt gebruik van een stabiel, heet, geÔoniseerd gasplasma, waarmee het monster wordt verdampt en uit elkaar valt in element-atomen, waarna de atomen licht-emissie veroorzaken.

De te analyzeren oplossing wordt eerst verstoven als een aŽrosol en met behulp van argon als draaggas naar een inductief gekoppeld plasma geleid.
De elementen worden in dit plasma (dat een temperatuur heeft van 6000-8000įK) in geŽxciteerde toestand gebracht (parate kennis vanuit het 4de middelbaar :P), bij terugvallen tot de grondtoestand gaan ze hun excitatie energie vrijstellen onder de vorm van lichtfotonen.

Deze uitgezonden straling wordt dan in een spectrometer ontleed zodat je een emissiespectrum krijgt.

Zo'n toestel kan die stroom fotonen axiaal en radiaal meten (dit ken je waarschijnlijk)

Axiaal is via de as, dit is zeer goed om ppb te bepalen van een element, gevoelige metingen dus, MAAR zorgt voor een afbuiging van je grafiek (je hebt dus in het begin een rechte, maar deze gaat over in een kromme, hiermee moet je dus rekening houden bij het berekenen)

Radiaal lost het probleem van die kromming op, maar is niet nuttig voor kleine hoeveelheden op te sporen van elementen, omdat het dus radiaal op de stroom uitgezonden fotonen staat, en dus een kortere afstand meet dan de axiaal meting.

ICP-OES = Inductively coupled plasma optical emission spectroscopy, dit wordt het meest gebruikt, het kan ook ICP- AES zijn, maar de betekenis van de "A" ontsnapt me even ;)

Zo'n toestel bestaat uit verschillende delen, maar voor de uitleg van die delen verwijs ik je naar volgende site, want zoals ik zei is de technische kant niet echt aan mij besteed :D

Site---> ICP OES

Hopelijk helpt dit je een beetje

Jorim: Reageer aub niet meer op topics die al lange tijd niet meer actief zijn, tenzij je een zeer belangrijke toevoeging hebt (het laatste bericht stamt van 25 mei, de topicstarter zal er inmiddels wel uit zijn). Het topic komt hierdoor namelijk bovenaan te staan, en dat gaat ten koste van het overzicht. Zie ook de Algemene Regels...

Veranderd door Jorim, 31 oktober 2004 - 19:09

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures