[scheikunde] chitosan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 147

[scheikunde] chitosan

Een aantal scheikundige vragen waar ik niet uitkom:

Afbeelding

1) Van dit afvalproduct met de hierboven gegeven structuurformule bestaat een aantal stereoisomeren. Leg uit hoeveel stereoisomeren er van het afvalproduct met de hierboven gegeven structuurformule mogelijk zijn.

2) Sommige van die stereoisomeren zijn schadelijk voor de mens, terwijl andere van die stereoisomeren volmaakt onschuldig zijn. Leg uit hoe het komt dat de ene soort stereoisomeren van een stof in het menselijk lichaam andere eigenschappen vertoont dan het andere soort stereoisomeren van die stof.

3) Bij de afbraak van chitosan in het menselijk lichaam ontstaan (gelukkig) uitsluitend de niet schadelijke sterreoisomeren van het bedoelde afbraakproduct. Leg uit hoe te verklaren valt dat bij reacties in het menselijk lichaam sommige stereoisomeren wel en andere stereoisomeren niet worden gevormd.

Wie kan me dit uitleggen?

Berichten: 704

Re: [scheikunde] chitosan

jack87 schreef:Een aantal scheikundige vragen waar ik niet uitkom:

Afbeelding

1) Van dit afvalproduct met de hierboven gegeven structuurformule bestaat een aantal stereoisomeren. Leg uit hoeveel stereoisomeren er van het afvalproduct met de hierboven gegeven structuurformule mogelijk zijn.

2) Sommige van die stereoisomeren zijn schadelijk voor de mens, terwijl andere van die stereoisomeren volmaakt onschuldig zijn. Leg uit hoe het komt dat de ene soort stereoisomeren van een stof in het menselijk lichaam andere eigenschappen vertoont dan het andere soort stereoisomeren van die stof.

3) Bij de afbraak van chitosan in het menselijk lichaam ontstaan (gelukkig) uitsluitend de niet schadelijke sterreoisomeren van het bedoelde afbraakproduct. Leg uit hoe te verklaren valt dat bij reacties in het menselijk lichaam sommige stereoisomeren wel en andere stereoisomeren niet worden gevormd.

Wie kan me dit uitleggen?
1: hoeveel asymmetrische C-atomen zijn er en welke regel geldt er dan ?

2: dit heeft te maken met de L en D-vorm. In het lichaam komen alleen bijvoorbeeld L-aminozuren voor.

3: enzymen herkennen maar 1 stereoisomeer.

Berichten: 147

Re: [scheikunde] chitosan

1) Ik zie 2 assymmetrische C-atoom (1e 2 uiterst rechts), klopt dat? Per asymmetrisch C atoom geeft 2 sterioisomeren. Dus 4? Maar ik weet niet of ik de goede asymmetrische C-atomen heb, moet je dan kijken naar 4 verschillende groepen rond een C-atoom?

Bedankt voor de overige 2 uitleg

Berichten: 704

Re: [scheikunde] chitosan

ik zie 4 asymmetrische C-atomen hoor. Je moet inderdaad naar 4 verschillende groepen rondom een C-atoom kijken. Dan zijn er dus 2^4 = 16 stereoisomeren mogelijk

Berichten: 147

Re: [scheikunde] chitosan

Hmm.. welke 4 zijn dat?

Ik zie er echt 2 (uiterst rechts),

die ene heeft 1 groep O-atoom, 1 groep C-atoom en 1 groep H-atoom,

die ernaast heeft 1 groep C-atoom, C-atoom, H-atoom en N-atoom.

Maar nu snap ik het niet meer, die 2e van rechts heef ttoch 2x zelfde C-atoom, dan zijn het niet 4 verschillende groepen.

Berichten: 704

Re: [scheikunde] chitosan

hoe kan de uiterst rechtse nu asymmetrisch zijn ????? --> deze C heeft slechts 3 groepen gebonden!

je moet verder kijken dan je neus lang is. Neem bijvoorbeeld het2e C-atoom van links. Deze heeft 1 H, 1 OH, 1 CH2OH en 1 C4H8O3N-groep.

--> 4 verschillende groepen.

Berichten: 147

Re: [scheikunde] chitosan

Ohja... nu zie ik het, dus 2e C, 3e C, 4e C en 5e C van links zijn de 4 asymmetrische C-atomen?

Re: [scheikunde] chitosan

Ohja... nu zie ik het, dus 2e C, 3e C, 4e C en 5e C van links zijn de 4 asymmetrische C-atomen?


inderdaad want de ene C-keten, kan de ander nooit afdekken, zodat je C-atoom niet meer asymmetrisch is (vanwege het aanwezig zijn van de NH3 en de COOH)

Reageer