Hoe light is light?

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 485

Hoe light is light?

Ja nu weer light ijs :) ! Maar houdt dit in dat er nog steeds evenveel vet in zit en dat slechts de suiker is vervangen door een zoetstof? (Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden, maar ik heb het nog nergens kunnen nagaan :-k ).

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hoe light is light?

Hertog ijs light schreef:Herken je dat moment? Je hebt zin in ijs, zo na het eten of "s avonds op de bank. Je wilt eigenlijk op de calorieën letten dus zet je het ijs weer weg. Dat hoeft nu niet meer! Hertog heeft Hertog Light: romig slagroomijs met minstens 50% minder vet en 50% minder suiker.
Dus toch ECHT light...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hoe light is light?

Mwah... neem het maar met een korreltje zout, eh suiker :) als het gaat om dat suikergehalte. Vaak worden de suikers idd vervangen door zoetstoffen zoals aspartaam, wat nog steeds best veel energie levert. Er zijn wel zoetstoffen die veel minder caloriën leveren, zoals sacharine en acesulfaam, maar de smaak is toch anders (vaak een beetje bittere bijsmaak) en die worden daarom door maar weinig fabrikanten toegepast.


Mijn idee: als je dan toch ijs eet, doe het dan goed en eet the real stuff :-k
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hoe light is light?

Vaak worden de suikers idd vervangen door zoetstoffen zoals aspartaam, wat nog steeds best veel energie levert.


Van aspartaam is nog steeds niet vast gesteld of het wel een gezonde suiker vervanger is. [!] Er zuijn nog genoeg vraagtekens op dit gebied.


En tuurlijk is echt ijs het aller lekkerste :-k


MvG Ron

Berichten: 337

Re: Hoe light is light?

Dat aspartaam veel energie levert is niet helemaal waar


Aspartame (NutraSweetTM), currently the most-used artificial sweetener, also binds to T1r3 more strongly than sucrose does and tastes nearly 200 times as sweet. Unlike saccharin, however, aspartame is metabolized, yielding methanol and the amino acids phenylalanine and aspartic acid. Further metabolism of these products does yield calories, but far fewer than those obtained from the amount of sucrose required to produce the same sweetening effect.


Bron: Scientific American

Berichten: 485

Re: Hoe light is light?

Je ziet ook vaak op een verpakking staan 'bevat een bron van fenylalanine'. Ik weet niks van biochemie af, maar ik heb ergens gelezen dat bij kinderen die een bepaalde afwijking hebben en fenylalanine maken uit eiwitten, of juist niet kunnen afbreken (verbeter me maar), dat fenylalanine bij hen schade aanricht aan de hersenen en het leervermogen aantast oid.

Wie weet er meer van de schadelijke effecten van fenylalanine?


50% minder vet en 50% minder suiker, dan kan je er dus 2x zoveel van eten :-k


(beter is waterijs nemen, lang leve de perenijsjes *kwijl*)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hoe light is light?

fenylalanine te veel (dus als het niet wordt afgebroken) kan men de stofwisselingsziekte Phenylketonurie krijgen.


Het aminozuur hoopt zich op in het bloed en belemmert daardoor de groei en ontwikkeling van de hersens (het zenuwstelsel). Onbehandeld leidt PKU dan ook tot zwakzinnigheid. Gelukkig kan PKU, als het tijdig ontdekt wordt (binnen 8 dagen na de geboorte), goed behandeld worden. Daarom worden vrijwel alle baby's in Nederland met de hielprik gecontroleerd op PKU/HPA (Hyperphenylalanine of HPA is een lichtere vorm van PKU). Als bij de baby PKU wordt geconstateerd, dan wordt meteen met de behandeling gestart.


NPKUV

stichting van PKU patienten.


MvG Ron

Berichten: 40

Re: Hoe light is light?

Je hebt ook de stoffen die op glucose lijken (erytritol, sorbitol, etc). Deze hebben minder 'calorieen' dan suiker en zijn wel zoet.

Reageer