Springen naar inhoud

scheiding van 2 zouten

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Takolin

Takolin

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2004 - 20:47

Kan iemand mij zeggen hoe dat ik een mengsel van 66%KCl en 33%NaCl gemakkelijk kan scheiden.
Ik moet namelijk zo puur mogenlijk KCl verkrijgen. De opbrengst moet zo hoog mogelijk zijn.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 26 mei 2004 - 21:39

Pfoeh... da's best lastig eigenlijk.

Eerst dacht ik; verzadigde oplossing maken. Maar aangezien KCl en NaCl allebei fantastisch oplossen is dat niet echt een manier om hoge opbrengst te krijgen.

Misschien is het makkelijkst om ze te filteren, als de kristallen duidelijk verschillende grootte hebben.

Zo nee, kan je het volgende proberen:
NaCl smelt bij 801 graden; KCl bij 772 graden.
Als je dus FLINK verwarmt smelt éérst KCl; dan zou je de vloeibare KCl misschien kunnen afvoeren met een fijnmazig filter, waar dan de vaste NaCl op achter blijft.

Ik heb alleen een beetje twijfels of je dit wel veilig kan doen, zo ver verwarmen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

juterh

juterh

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 10:04

Is het niet zo dat als je NaCl smelt, je dan vloeibaar natrium krijgt en chloor? is niet echt gezond :-k

groeten juter

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 27 mei 2004 - 12:18

Simpel kan het niet, maar met ion-chromatografie is het wel mogelijk. Je kan natuurlijk ook gewoon een potje KCl kopen...

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2004 - 12:56

Het lijkt mij haast onmogelijk om het op een goede manier te scheiden aangezien KCl en NaCl zoveel op elkaar lijken. Het enige verschil is het metaal ion. Om deze ionen van elkaar te scheiden kan volgens mij alleen via een ion-chromatografie zoals jorim al aangaf.

MvG Ron

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 27 mei 2004 - 14:13

In de praktijk heb je waarschijnlijk niks aan maar je zou je ook eens kunnen verdiepen in de werking van ionenkanalen en dan met name het kaliumkanaal. Deze laat wel kaliumionen door en geen kleinere! natriumionen. Nobelprijstheorie van Roderick MacKinnon: http://www.kennislin.../show?id=102238

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2004 - 15:47

Alweer een post op het chemieforum en Het Wetenschapsforum. Maar mischien ben ik de enige die beide regelmatig bezoekt?
β-Damascenon en maneschijn

lien

lien

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 15:58

Ja, inderdaad. Dat heb ik daar ook al een keer opgemerkt. Zelf heb ik het trouwens ook een keer gedaan... :-k
God does not play dice...

Takolin

Takolin

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 16:40

Alweer een post op het chemieforum en Het Wetenschapsforum. Maar mischien ben ik de enige die beide regelmatig bezoekt?

Hoe meer plaatsen, hoe sneller en beter het antwoord zal zijn.
b.t.w. het zijn er eigenlijk 3

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2004 - 22:01

Wel Takolin,

Dan geef ik hierbij het goede antwoord: je kan > 98% zuivere KCl kopen bij [·············]. 200 gram voor € 3,50. Prima geschikt voor jouw doel (KClO3 maken).

Rest mij je er op te wijzen dat kaliumchloraat van zichzelf al een gevaarlijk goedje is. Dat wordt er niet beter op als je het zelf probeert samen te stellen uit bleekwater en KCl.

Jorim: Link verwijdert door het onderwerp van de topic niet doordat de link niet kan

Veranderd door Jorim, 28 mei 2004 - 11:58

β-Damascenon en maneschijn

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 28 mei 2004 - 11:57

Aangezien je doel KClO3 blijkt te zijn, wat een bestanddeel is van verscheidene soorten explosieven en wij ons daar hier op het forum niet mee bezighouden is deze topic gesloten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures