Springen naar inhoud

DNA

• Log in om te kunnen reageren

anneke_1984

anneke_1984

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 19:19

Bij welke golflengte wordt DNA geabsobeerd als je het meet in een spectrofotometer?

Heb het nodig voor mijn presentatie, dus dan is het wel handig als je het weet :-k

Jorim: Volgende keer gelijk in het correcte forum svp!!

Veranderd door Jorim, 27 mei 2004 - 20:35

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5078 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 27 mei 2004 - 20:48

Een golflengte die DNA absorbeert lijkt mij erg moeilijk. Bedoel je niet de golflengte waarbij DNA (maximaal) licht absorbeert... :)

De concentratie van nucleÔnezuren (DNA & RNA) wordt normaliter gemeten bij 280 nm tegenover een blanco. Aangezien proteÔnen absorberen bij 260 nm wordt de ratio A260/A280 gebruikt om de zuiverheid van het DNA te bepalen (extraatje :-k ).
Bron: gmotraining

anneke_1984

anneke_1984

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 20:51

Ja ik bedoelde idd het licht dat geabsorbeerd word, foutje :-k

Bedankt voor de info in ieder geval!

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2004 - 09:13

Jorim ik ben bang dat je absorptiemaxima van nucleinezuren en proteinen hebt verwisseld. De peptidebindingen in eiwitten absorberen namelijk maximaal bij 280 nm, nucleinezuren bij 260 nm.

zoals jij beschrijft zou er bij relatief meer RNA/DNA in een monster (en een dus hogere zuiverheid) een lagere zuiverheidswaarde uitkomen.

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2004 - 09:34

Hey, die bepaling heb ik laatst gedaan op school. M'n DNA-monster was zo onzuiver als de pest.
Maar als je de uitslagen (de grafieken) wilt voor je presentatie moet je dat zeggen. Dan scan ik ze voor je in. Ik heb ze zuiver en onzuiver.

Mail dan ff naar: benjaminvelde@yahoo.co.uk

Veranderd door Heidewolf, 29 mei 2004 - 10:01

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5078 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 mei 2004 - 11:25

Jorim ik ben bang dat je absorptiemaxima van nucleinezuren en proteinen hebt verwisseld. De peptidebindingen in eiwitten absorberen namelijk maximaal bij 280 nm, nucleinezuren bij 260 nm.

zoals jij beschrijft zou er bij relatief meer RNA/DNA in een monster (en een dus hogere zuiverheid) een lagere zuiverheidswaarde uitkomen.

:-k Tja zit wat in. Met jou tweede opmerking had ik dat zelf ook al moeten kunnen zien. Dus:

De peptidebindingen in eiwitten absorberen namelijk maximaal bij 280 nm, nucleinezuren bij 260 nm.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2004 - 09:29

Measurement of DNA concentration.
It is crucial to known how much DNA is present in a solution when carrying ou a gene cloning experiment. Fortunately DNA concentrations can be accurately  measured  by utraviolet absorbance spectrophotometry. The amount of UV radiation absorbed by a solution of DNA is directly proportional to the amount of DNA in the sample. Usually absorbance is measured at 260 nm, at which wavelengthe an absorbance (A260) of 1.0 corresponds to 50 μg of double-stranded DNA per ml. Ultraviolet absorbance can also be used to check the purity of a DNA preparation. With a pure sample of DNA the ratio of the absorbance at 260 nm and 280 nm(A260/A280) is 1.8. Ratios of less than 1.8 indicated that the preperation is contaminated, either with protein or with phenol.

Bron:gene cloning and DNA analysis T.A. Brown.

Zo analyseer je dus een DNa monster bij de golflengte van 260 nm

MvG Ron

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures