Springen naar inhoud

Biochemie op HLO

• Log in om te kunnen reageren

osmose

osmose

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 22:13

De titel zegt het al... :P
Wie hebben er allemaal biochemie gehad op het HLO? Ik namelijk niet... :)
Terwijl dit best wel een belangrijk item is, zeker als je later bijvoorbeeld gaat werken in een farmaceutisch bedrijf. :-k
Wat vinden jullie hiervan??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 22:25

Oh met analytische chemie kan je ook terecht bij een farmaceutisch bedrijf! Met biochemie bij onze opleiding knutselen ze ook met DNA en zo, plantjes veredelen dat soort dingen, enzymen etc. Verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat ze zoal doen, want ik kom niet zo vaak meer beneden. Bij ons zijn de eerste twee jaren vrijwel gelijk aan elkaar, pas in de derde wordt het echt aparte lesstof. Dus biochemie krijgt ook HPLC, (GC niet), UV/VIs spectro, elektrochemie (alleen deel 1, 2 niet), organische chemie.

osmose

osmose

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 22:28

Het klopt wel ja, dat je met analytische chemie ook bij een farmaceutisch bedrijf terecht kan.... Maar ik was laatst op "excursie" bij Organon en daar werd verteld dat je wel enige kennis van het metabolisme en dergelijke moest hebben.....
Daarom heb ik maar biochemie gekozen als keuzevak voor na de vakantie!!

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2004 - 08:49

Het tweede blok van het derde jaar analytisch krijgen we farmacologie, incl metabolisme enzo. Geplaatste afbeelding

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2004 - 08:42

Ikzelf volg de opleiding biochemie.
Naast het basismetabolisme (glycolyse, citroenzuurcyclus, oxidatieve fosforilering en fotosynthese) hebben we echter niets gehad van wat belangrijk is voor metabolisme van medicijnen (het cytochrome p450 systeem wat van belang is in bijv. het hydroxyleren/polairder maken van de veelal apolaire medicijnen)
Onze opleiding is dan ook vooral gericht op DNA/RNA vlakken (en das weer handig voor bijvoorbeeld gentherapie)

Ik ben bang dat je voor de farmacochemie toch naar de universiteit moet of een gerichtere opleiding farmacochemie op het HLO moet volgen. Jammer dat wij niet de cursus farmacochemie hebben gehad Geplaatste afbeelding

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2004 - 15:45

Het klopt wel ja, dat je met analytische chemie ook bij een farmaceutisch bedrijf terecht kan.... Maar ik was laatst op "excursie" bij Organon en daar werd verteld dat je wel enige kennis van het metabolisme en dergelijke moest hebben.....
Daarom heb ik maar biochemie gekozen als keuzevak voor na de vakantie!!

Hahaha, ik heb ook zo'n "excursie" gehad. Echt supersaai. Verkooppraatjes en saaie presentaties. En bij die rondleiding mag je bijn alles zien behalve het lab. We zijn laboratoriumstudenten, dan wil juist het lab zien.
Dat het niet mag uit veiligheidoverwegingen snap ik, maar geef dan die dag vrij. Dan verspil ik ook geen tijd aan zo'n saaie dag.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2004 - 09:10

Ik heb biochemie in mijn vakken pakket voor bio/medisch analist.
Onder verdeelt in 2 theorie vakken biochemie 1 en 2.

Biochemie 1:
enzym technieken, metabolisme en eiwit analyse

biochemie 2:
verslagen door nemen van afgestudeerde studenten.

biochemie experimenten:
enzymactiviteit bepaling, eiwitbepaling, SDS-PAGE, kolom chromatografie

Op zich best ruim opgezet.

Kun je zien dat elke HLO studie weer verschilt.

MvG Ron

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2004 - 18:48

Tungsten toch denk ik dat je niet expliciet kennis van de biochemie hoeft te hebben om in een farmaceutisch bedrijf te kunnen werken.
Het is namelijk maar in net welke hoek of welke divisie je wat wilt doen.

Je kunt bijvoorbeeld de syntheseroutes uitstippelen voor een bepaalde stof of vele verschillende kandidaatverbindingen maken, ook op de analyseafdelingen kun je goed terecht... Het is maar net waar je zelf de voorkeur aangeeft.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2004 - 09:46

en als je de samenstelling van medicijnen moet bepalen volstaat analytisch ook wel... :-k

osmose

osmose

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2004 - 19:47

Dat is waar, maar een beetje kennis van biochemie is denk ik nooit weg.....

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juni 2004 - 10:39

Toch is de structuur van een medicijn vaak opgebouwd uit organische molecullen (eiwitten lipids) aangezien het lichaam hier het beste mee om kan gaan. Tegenwoordig zijn ze zelfs zo ver dat ze een medicijnen kunnen koppelen aan lipidblaasjes en zo een tijdelijke bescherming hebben tegen het lichaam afweer. Mede door een antilichaamgebonden koppeling kan men zeer doeltreft medicijnen gebruiken voor bepaalde delen in het lichaam zelfs cel gekoppeld. Hier komt dus heel veel biochemie bij kijken.

MvG Ron :-k

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures