vraag over luchtverzadiging met waterdamp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

vraag over luchtverzadiging met waterdamp

Hallo, Nergens op internet kan ik een tabelletje/grafiek vinden met daarin uitgezet de temperatuur van lucht tegen de vochtverzadiging.

Ik ben namelijk benieuwd hoeveel water 1 kuub lucht van 50 graden celcius meer kan bevatten dan 1 kuub lucht van 20 graden. Dit in verband met een rapport voor school, over indroging. Kan iemand mij hiermee helpen? De tabellen die ik onder ogen krijg gaan slechts tot 35 graden, en daar kan ik niet zoveel mee. Toch heb ik ze wel eerder gezien, maar ik weet helaas niet meer waar.

Kan iemand mij spoedig helpen?

alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vraag over luchtverzadiging met waterdamp

Meestal moet je de waarden kunnen extrapoleren. Als je dus van de gegevens die je hebt een grafiek maakt waarin je de verzadiging (in %) uitzet tegen de temperatuur, krijg je een redelijke indicatie van de verzadiging bij 50 graden.

Ik zal nog eventjes zoeken of ik een diagrammetje of formule oid kan vinden.

EDIT:

Geen formule, wel een diagram waar je misschien wat aan hebt. Ik denk dat je wel alsnog moet gaan extrapoleren, dat wel. Ik denk dat je bij 50 graden op ongeveer 80 gram/m3 zit, tegenover rond de 17 gram/m3 bij 20 graden. Een toename van grofweg 470%...

Afbeelding

Bron: http://www.atmosphere.mpg.de/enid/254.html

Succes ermee!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 311

Re: vraag over luchtverzadiging met waterdamp

Bij welke druk is deze grafiek?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vraag over luchtverzadiging met waterdamp

Goede vraag, staat er idd niet bij. Ik ben uitgegaan vam 1 bar aangezien het komt van een website over atmosferische verschijnselen. Dan is 1 bar de standaard.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer