Wat is je favoriete chemische richting?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 485

Wat is je favoriete chemische richting?

Welke richting van de chemie heeft jouw voorkeur? Of welk vak. En waarom?

Hieronder een paar voorbeeldjes.

organische chemie, fysische chemie, farmacochemie, biochemie, klinische chemie, elektrochemie etc.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Berichten: 98

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

Organische chemie voor de interessante en leuke practica

Quantumchemie gewoon omdat het me interesseert... Hamiltonianen zijn leuk :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

Hamiltonianen zijn leuk  :)
Zeg, ga je mond eens spoelen :P

Voor mij; spectroscopie. Heeft wat raakvlakken met Natuurkunde, maar ik ben vooral in de toepassing op chemisch gebied geinteresseerd.

Analytische chemie staat op de tweede plaats, maar toch wel flink onder mijn eerste keuze.

Ach ja... gekken heb je overal nietwaar? :-k
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 485

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

Spectro vind ik ook wel heel cool, inderdaad om wat jij zegt het heeft ook met natuurkunde te maken! :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

ik ben de medische man hier dus zoals verwacht :)

immunologie en biochemie.

MvG Ron :-k

Berichten: 311

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

Materiaalkunde.. Polymeren en metalen en de daarchter liggende eigenschappen en productieprocessen enz.

Berichten: 130

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

Analytische Chemie, geen twijfel over mogelijk!! :-k

Berichten: 159

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

ik vind organische chemie erg leuk (voor zover ik het gehad heb, had wel in 1x een 7,4) en ik heb het nog nooit gehad ofzo maar farmacochemie of farmacologie of iets dergelijks lijkt me ook kewl, als het maar beschrijft wat al die stoffen in je hersens doen :-k

Berichten: 337

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

Roxana ik denk dat de richting waar jij op doelt in de farmacologie vooral biochemie is. Neurotransmitters e.d. zijn dan nog redelijk eenvoudige verbindingen. Maar om op medicijnen te reageren moeten er wel receptoren aanwezig zijn, die niet zo eenvoudig te beschrijven en te onderzoeken zijn.

Bij de VU hebben voor de opleiding farmacologie (en natuurlijk het onderzoek) flink wat supercomputers voor staan :-k Dit heten dan in silico interactie studies, waar de verwachting van is dat een belangrijke functie gaat spelen in het onderzoek. Nu worden voor een medicijn zo'n 100.000 kandidaatverbindingen gemaakt waarna het effect bestudeert wordt (bottom --> top benadering)

Maar nu computers nog steeds gemiddeld per jaar een x aantal % sneller wordt, zal de nieuwe benadering een steeds grotere rol gaan spelen.

Berichten: 98

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

Gideon schreef:Bij de VU hebben voor de opleiding farmacologie (en natuurlijk het onderzoek) flink wat supercomputers voor staan  :-k Dit heten dan in silico interactie studies, waar de verwachting van is dat een belangrijke functie gaat spelen in het onderzoek. Nu worden voor een medicijn zo'n 100.000 kandidaatverbindingen gemaakt waarna het effect bestudeert wordt (bottom --> top benadering)

Maar nu computers nog steeds gemiddeld per jaar een x aantal % sneller wordt, zal de nieuwe benadering een steeds grotere rol gaan spelen.
100000 kandidaatverbingen... dat lijkt me wat weinig eerlijk gezegd. Het gaat hier eerder om tientallen miljarden mogelijke conformaties die worden berekend. En dit gaat trouwens enorm snel met huidige pc's.

Wie wil kan trouwens zelf zijn pc ter beschikking stellen voor zulke berekeningen.

Op Drug Design and Optimization Lab kan je een programma downloaden dat de processorcapaciteit die je niet benut hiervoor gebruikt.

Dit is inderdaad wel een zeer interessante chemische richting... en hier zijn die leuke Hamiltonianen bij betrokken :)

Berichten: 337

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

[offtopic] Deze berekening van vele kandidaatverbindingen is nu (volgens mij) de meest gebruikte methode voor het vinden van een geneesmiddel. Slechts een klein gedeelte wordt daadwerkelijk gesynthetiseerd.

Waar ik eigenlijk op doelde is de interactie van receptoren met een bepaalde component. Deze vind plaats in een fractie van een seconde bevat en bevat vele overgangtoestanden die uiteindelijk neerkomen op een signaaltransductie met activatie van desbetreffende cel. Dit alles is een zeer intensief rekenproces waar dito krachtige computers nodig voor zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

als je alleen al kijkt naar de grote hoeveelheid aan verschillende receptoren en aantallen van receptoren kan ik me er wel iets bij in denken.

MvG ron

Berichten: 774

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

geef mij maar proces-technologie :oops: en eventueel instrumentele chemie

Berichten: 180

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

Mijn voorkeur gaat naar klinische chemie. :oops:

Codex

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat is je favoriete chemische richting?

Organische chemie ftw [!] [!] [!] [!] [!] [!] [!] [!] [!] [!]

Reageer