Microbial induced corrosion

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 311

Microbial induced corrosion

Ik ben bezig met een case, waarvan een onderdeel het microbial induced corrosion (MIC) betreft (specifiek in ballast water tanks van olie tankers, zgn ULCC of VLCC).

Heeft iemand al een voorsprong qua kennis of links? (Ben nog bezig met literatuur zoeken, dus als er niks is, is het ook niet erg)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Microbial induced corrosion

ff op google kijken er is genoeg over te vinden :-k

voorbeeld: CSC

MvG Ron

Berichten: 266

Re: Microbial induced corrosion

Ik weet er ni zoveel van maar toch even dit:

4 mogelijkheden (niet specifiek voor ballasttanks):

1) rechtstreekse inwerking van metabolische producten zoals zwavelzuur, sulfiden en organische zuren

2)verandering van zuurstofconcentratie, zoutconcentratie, pH, zodat plaatselijk galvanische cellen worden gevormd

3)verwijdering van inhibitoren (oxidatie van nitriet of amines), of beschermende lagen

4)de aanwezigheid van biomassa zelf of residu zoals hygroscopische zouten

corrosieproblemen met micro-organismen hebben altijd gemeen dat er meestal zwavel of componenten ermee betrokken zijn. (Zwavel is bij mijn weten aanwezig in de crude maar in de ballast tanks misschien niet in zo'n grote hoeveelheid)

*aerobe corrosie (oxidatie van zwavel, thiosulfaat, sulfiet gepaard met de productie van sterke zuren) door Thiobacillus, Ferrobacillus Ferro-oxidans

reductie van Fe2+ en productie van zwavelzuur

*anaerobe corrosie meestal putcorrosie zwart corrosieproduct en H2Sgeur

*corrosie door differentiele aeratie

Gallionelle ferruginea (maar ik denk dat deze zeker zoetwater is)

vorming van tubercules uit ijzerhydroxide op binnenwand van leidingen

sterke plaatselijke corrosie.

enkele midellen tegen microbiele corrosie

*indien men te maken heeft met sulfaatreducerende organismen is de goedkoopste en efficienste manier geforceerde aeratie van stilstaand water in een tank

*beschermende lagen

*kathodische bescherming de praktijk wijst uit dat voor bescherming van staal in aanwezihgeid van sulfaatreducerende bacterien en/of sulfiden de potentiaal met 100mV te verlagen

*verlagen pH en inhibitoren is niet zo van toepassing bij ballasttanks

Berichten: 311

Re: Microbial induced corrosion

Hulde!

Dank je.

Reageer