Koningswater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

Koningswater

Ik ben bezig met het schrijven van een verslag en moet daar onder andere de veiligheid in beschrijven van koningswater.

R-S-zinnen, LC50, LD50, opslag, afval e.d. Alleen kan ik dit nergens vinden. Heb al bij verschillende databases gekeken, maar zonder resultaat...... :-k

Weet iemand een site waarop ik deze dingen kan vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Koningswater

Dat kan wel eens lastig blijken. Aangezien koningswater een mix is van 2 zuren kan je het ook niet bij een handelaar krijgen maar zal je het zelf moeten maken als je het nodig hebt. En dat kan ik je niet aanraden, want het is smerig spul.

Qua R-S-zinnen zullen alle zinnen die ook op zowel HCl als HNO3 staan van toepassing zijn.

Gezien de uiterst aggressieve eigenschappen van KW denk ik dat je er op kan rekenen dat opslag volledig gescheiden moet gebeuren.

Voor LC50 en LD50 ga ik nog even doorzoeken, ik hoop dat je hier al wat aan hebt.

[update]

Ik heb wel wat gevonden, ik weet alleen niet of het je veel verder helpt.

Link 1: http://www.chemrest.com/Toxicity%20and%20R...qua%20Regia.htm

Link 2: http://www.uwo.ca/ohs/hazalerts/aquareg.htm

Link 3 (PDF): http://lqma.ifas.ufl.edu/PUBLICATION/Chen-01a.pdf

Wel allemaal in het Engels.

Eventueel kan je googelen op "aqua regia" en "safety".

Succes!

[update]
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 778

Re: Koningswater

Elbert: Je kunt je post bewerken zodat je, als je later wat (meer) links gevonden hebt, die er weer bij kunt zetten. Heb even de vrijheid genomen en je 2 berichtjes samengevoegd, dit voor het overzicht.

Jorim: Helaas had Elbert hierin geen gelijk omdat de vraagsteller dan niet merkt dat er gereageerd is op zijn vraag. Je mag dus gewoon een nieuw replay geven als je een toevoeging hebt!

Klein moderator misverstandje :-k

Alle R en S zinnen en gecombineerde R en S zinnen staan in ons documentieforum!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koningswater

Een aan te bevelen site is: Chemdat van Merck

Voor Salpeterzuur (watervrij) is de LDLo (Mens oraal) 430 mg per kilo, dat valt dus erg mee. D LC50 (in feite dus van de nitreuze dampen) is 0,13/liter/4h (Rat)

Oxiderend en Corrosief

R8-35

S23-26-36-45

Voor Zoutzuur (37%) is de LC50 (Rat inhalatie) 3124 ppm per uur berekend op zuivere HCl.

Corrosief en Irriterend

R34-37

S26-36/37/39-45
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 130

Re: Koningswater

Thanxx!!

Is er ook een structuur bekend van koningswater?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Koningswater

Zoals al gezegt was koningwater is een mengsel van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur.

De actieve deeltjes in die oplossing zijn chloor en NOCl

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Koningswater

Jorim schreef:Zoals al gezegt was koningwater is een mengsel van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur.

De actieve deeltjes in die oplossing zijn chloor en NOCl
Om precies te zijn: "gewoon" koningswater is een mengsel van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur in de (volume)verhouding 3:1. Er bestaat ook nog zoiets als geïnverteerd koningswater, die heeft juist de verhouding 1:3 (HCl:HNO3).

En om het helemaal leuk te maken (ik weet niet of je dit nodig hebt maar het is sowieso wel leuk om te weten) bestaat er ook nog zoiets als een Piranha-oplossing, die wordt gebruikt als koningswater niet voldoet: die bestaat uit 3 delen geconcentreerd (rokend) H2SO4 en 1 deel H2O2.

Koningswater wordt vooral gebruikt voor het zeer grondig reinigen van glaswerk. Alle metalen en zwavelhoudende verbindingen worden afgebroken.

Nog even wat over de verwerking van afval: het wordt geneutraliseerd met natriumcarbonaat voordat het wordt afgevoerd.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer