Springen naar inhoud

zelf groeistoffen maken voor planten

• Log in om te kunnen reageren

zxqcz

zxqcz

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2004 - 19:45

ola, ik ben een newbee, maar ik zat een beetje rond te surven en ik vroeg me af welke voedingstoffen (groene)planten nodig hebben.

Ik heb ze even onder elkaar gezet, maar is dit alles of klopt er iets helemaal niet in?

primair:
kalium (dit reageer toch niet zo lekker met water?)
stikstof
fosfor

secundair:
magnesium
calcium

overige:
ijzer
zink
coper
mangaan
boron

Ik weet natuurlijk nog niet wat de juiste verhoudingen zijn om het allemaal bij elkaar te gooien. Maar ik dacht als je nou eenmaal de juiste verhouding weet, dat je gewoon al deze grondstoffen bij de apotheek haalt en die in een wateroplossing doen, en dat weer een paar dagen laten trekken en dat vervolgens als plantenvoeding gaan geven. Misschien ontstaat er wel een superbooster uit, dat is natuurlijk wel jaren experimenteren, maar dat is wel leuk.

Wie weet hier meer over?
En zijn die stoffen die ik hier boven noemde makkelijk verkrijgbaar en een beetje te betalen?

Groeten.

Veranderd door zxqcz, 05 juni 2004 - 19:53

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 05 juni 2004 - 19:52

Hoi zxqcz,

Het lijstje dat je hebt staan is redelijk compleet. Alleen hebben groene planten natuurlijk wel meer stoffen nodig om te overleven; wat dacht je van gewoon water, zuurstof en koolstofdioxide?

Zelf experimenteren met dit soort chemicaliŽn lijkt me niet erg verstandig. Ten eerste is het zo dat je veel stoffen niet als zodanig kan krijgen: fosfor komt in de vorm van fosfaten, bijvoorbeeld. Bovendien hangt de verhouding aan de verschillende voedingsstoffen heel erg af van de plant die je wilt laten groeien.

Als je wilt kijken of je een supervoeding kan maken, kan je je beter concentreren op kunstmestpreparaten die je kant en klaar kan krijgen. Maar zomaar dingen bij elkaar gooien moet je niet doen, dat kan behoorlijk link zijn.

Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.kunstmest.nl, daar vind je al meer informatie over meststoffen.

Veranderd door Beryllium, 05 juni 2004 - 19:52

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2004 - 08:51

Kijk HIER eens voor nog meer voedingsstoffen (zie linkjes van mijn post daar), gaat vooral op voor waterplanten, maar veel voedinsstoffen gaan op voor 'normale' groene planten.

Ik denk inderdaad ook dat je misschien beter kant en klare voedingsstoffen kunt kopen, dit scheelt je een boel werk en het heeft weinig zin om het wiel opnieuw uit te vinden.

Succes!

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2004 - 09:53

wij hebben eens een keer onderzoek gedaan naar de voedingsstoffen voor planten als er 1 niet aanwezig is. Zeg maar een gebreken onderzoek. Daarvoor hebben we verschillende standaarden gemaakt en vandaar uit voedingsvloeistoffen gemaakt. Je kunt verschillende combineren aangezien je toch met zouten(mineralen) werkt. Volgens mij waren er nog wat negatief geladen ionen bij maar goed. Het is wel een werk je maar moeilijk is het zeker niet. Zorg er wel voor dat je lage concentraties aan zouten heb anders krijg je last van plasmolyse. Gaan alle cellen vocht uitstoten. Gevolg dode planten. By the way je hebt wel een lab nodig om aan de stoffen te komen niet alles is te koop :-k

MvG Ron

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2004 - 11:24

We hebben hier op het lab een hele zielige plant, en die heb ik zojuist verblijdt met een mengsel van KCL, Natriumfosfaat en caffeine, (schijnt ook goed te zijn), s kijken of ie opknapt. :-k

Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures