Springen naar inhoud

Help... geleidsbaarheidstitraties!

• Log in om te kunnen reageren

ChaosGirlie

ChaosGirlie

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2004 - 23:25

Hoihoi!! Ik ben even nieuw hier, ik heet Eline en ik ben nu bezig met een scheikunde verslag, dat ik maandag in moet leveren:S. We hebben afgelopen weken op school wat proefjes gedaan, waarin we uit een maatkolf met 250 mL soda-oplossing erin steeds 10 mL oplossing eruit moesten halen, en dan met zoutzuur moesten gaan titreren. Er was ook een geleidsbaarheidstitratie bij en daar zit ik dus mee in big trouble :-k !

We moesten dan 13 mL HCl titreren (per 0,5 mL) en de geleidbaarheid (mS) elke keer opschrijven, en vervolgens een grafiek maken. Die grafiek vertoont een omslagpunt bij 3,25 mL HCl en nog een knik bij 7,0 mL HCl.
Nu moet ik dus het aantal mol Na2CO3 gaan berekenen dat in het bekerglaasje zat (waarin ik getitreerd heb en waar dus de soda-oplossing + water + elektroden enzo inzaten), hoeveel mol Na2CO3 aanwezig was in de maatkolf en hoeveel mol kristalwater er aanwezig was.

How the **** doe ik dit???? Ik volg egt niet hoe ik die geleidbaarheidsomslagen/knikken het aantal mol soda in die 10 mL moet berekenen..... hellup!! Ik zou het egt geweldig vinden als jullie hier zo snel mogelijk op reageren! :)

Jorim: Gebruik de volgende keer sub- en superscript aub!

Veranderd door Jorim, 06 juni 2004 - 11:52

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2004 - 23:42

De eerste knik zal wel vorming van HCO3- zijn geweest, gok ik, de tweede knik vorming van H2CO3, dat vrijwel meteen weer uiteenvalt in H2O (l) en CO2 (g).

Als je weet wat de concentratie was van je HCl, dan kan je terugrekenen hoeveel mol Na2CO3 aanwezig was, net als met een 'gewone' titratie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures