Identificatie van een onbekende stof

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 7

Identificatie van een onbekende stof

Ik kom er niet uit (vooral de piek bij 67/68) :-k

Zie de afbeelding hier...

Jorim: Afbeelding was wel heel erg groot, houdt daar de volgende keer even rekening mee! Excuses gelezen :)

Oja geef de volgende keer een iets duidelijke onderwerp aan je vraag dat schept meer duidelijkheid

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Identificatie van een onbekende stof

kan er iets mee beschrijving bij ik weet niet goed waar je heen wil

MvG Ron

Berichten: 7

Re: Identificatie van een onbekende stof

Het is een opdracht voor school, we moeten er achter komen wat het voor stof is.

De hoogste massa die voorkomt is 86.

Aan het infrarood spectrum is te zien dat er waarschijnlijk een OH-groep aanwezig is.

Er is ergers waascchijnlijk ook een C=C aanwezig.

We hebben als mogelijke forumule C5H9OH

Maar dan is de piek bij 67/68 niet te verklaren

Berichten: 115

Re: Identificatie van een onbekende stof

tis heel zeker 4-penteen-1-ol

zie hier http://webbook.nist.gov/cgi/cbook.cgi?ID=C...k=100#Mass-Spec

en hier http://webbook.nist.gov/cgi/cbook.cgi?ID=C...Mask=80#IR-Spec

het uitleggen van het massaspectrum is wat anders.

Berichten: 7

Re: Identificatie van een onbekende stof

Bedankt! Dat uitleggen zal nu wel lukken als ik in elk geval weet wat het is :-k

edit: Mag ik vragen hoe je dat zo snel hebt gevonden? Herkende je het toevallig? Ik kom er zo snel niet uit

nog een keer edit: Ik snap nog niet hoe die piek bij 67/68 daar komt maar ja... we zaten dus wel goed met de molecuulformule alleen de structuurformule niet.

Ik snap nog steeds niet hoe je nou van 86 19 or 18 af krijgt en dat dat dan zo vaak voorkomt.

Ik zie toch ook duidelijk een piek bij 15, ik dacht dus dat dat CH3 was maar dat klopt dus ook niet? Dat massaspectrum is inderdaad wel vreemd

Berichten: 115

Re: Identificatie van een onbekende stof

tjah, een jaar ervaring :-k

eerst probeer je de brutoformule te zoeken (zonder NMR gaat dat alleen met IR)

en dat had je al gevonden.

dan ga je naar deze site:

http://webbook.nist.gov/chemistry/

en kan je de zoekoptie "Formula" selecteren

dan vul je daar de brutoformule C5H10O in

dan krijg je een hele reeks verbindingen, en uitgaande van de eenvoud

van de oefening (daar reken ik tenminste op, anders ist nie te doen) ben

ik gaan kijken naar een aantal logische verbindingen Afbeelding

ah ja, die 18 en 19: ik ben niet zeker maar denk dat 18 water is en 19 water en een proton (het uitstoten van een klein neutraal molecule is vaak voorkomend bij MS)

Berichten: 115

Re: Identificatie van een onbekende stof

trouwens, ik vind die oefening onverantwoord :) das niet te doen zonder

een NMR-spectrum.

Er zijn maar weinig mensen op deze wereld die massa-spectra kunnen interpreteren, na veeeel ervaring.

In de praktijk gaat het omgekeerd: men neemt een MS van een verbinding en dan laat men de computer een hele database van reeds gekende MS doornemen tot er een vergelijk is, en dan weet je wat het is. Om een ongekende verbinding te bepalen waar nog nooit eerder een MS van gemaakt werd gebruikt men NMR en IR.

Leg eens een IR en MS voor aan de persoon die u die oefening gegeven heeft, en vraag dan eens de verbinding te bepalen (tmoet niet eens een moeilijk molecule zijn) :-k

Berichten: 7

Re: Identificatie van een onbekende stof

Ja de leraar had een paar verschillende uitgedeeld, sommige waren wel heel makkelijk hoor. Maar hij heeft zeker niet goed gekeken en een veel te moelijke gegeven, want hier was ik dus echt niet zelf op gekomen.

En hoe kan je trouwens water laten afsplitsen? Het is toch raar dat juist dat het meest voorkomt?

Berichten: 115

Re: Identificatie van een onbekende stof

tjah, je stelt terechte vragen :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Identificatie van een onbekende stof

En hoe kan je trouwens water laten afsplitsen? Het is toch raar dat juist dat het meest voorkomt?
Water afsplitsen zie je bijzonder veel bij alkoholen in massaspectrometrie. Dit is thermodynamisch gunstig. Het gemak waarmee dit gebeurt neemt toe wanneer je gaat van een primair naar een tertiair alcohol. Er ontstaat dan een tweevoudige binding. De grote piek bij m/z 67 ontstaat vervolgens door uitstoot van een waterstofradicaal. Het ontstane kation wordt gestabiliseerd doordat de lading wordt uitgesmeerd over de naburige tweevoudige bindingen.

Afbeelding

Berichten: 2.035

Re: Identificatie van een onbekende stof

Lol... een necro-postende mod? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Identificatie van een onbekende stof

Lol... een necro-postende mod? 8-)
??? Mis ik iets?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Identificatie van een onbekende stof

Dat Dr. Quico een topic opmhoog schopt, waarin sinds juni 2004 (2 jaar geleden) niks meer in is gepost. Dat wordt bedoeld door Herman (neem ik tenminste aan).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: Identificatie van een onbekende stof

Yep!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Identificatie van een onbekende stof

Kom op jongens, het is nu wel duidelijk......

Reageer