invriezen van taarten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

invriezen van taarten

Hallo, wie kan mij helpen met mijn vraag, ik moet namelijk woensdag (16 juni) mijn verslag in leveren om 24 juni te kunnen afstuderen.

Mijn scriptie zal gaan over het invriezen van taarten. Ik wil weten wat er gebeurd met de grondstoffen die in deze taarten zitten tijdens het vriezen en tijdens en na het ontdooien van het product.

Een taart bevat de volgende grondstoffen: slagroom (eiwitten), suiker (koolhydraten), eieren (zijn al gedenatureerd tijdens het bakken), tarwebloem (is al verstijfseld tijdens het bakken), water, dextrose, glucosestroop, magere melkpoeder, emulgatoren, stabilisatoren, plant. olieen, gelatine, weipoeder.

Ik vind het heel moeilijk om van al deze grondstoffen te beschrijven hoe deze reageren op invriezen. (ik weet dat het zo snel mogelijk moet gebeuren ter voorkoming van grote ijskristallen die de cel beschadigen.)

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op deze vraag,

Alvast bedankt,

Roeline

Berichten: 337

Re: invriezen van taarten

Volgens mij worden alle door jouw genoemde ingredienten (op eiwitten na) niet per definitie aangedaan door invriezen.

Het door jouw genoemde argument wat betreft invriezen van cellen klopt zeker, maar is niet van toepassing op taarten. Deze bevatten namelijk weinig cellen (eieren zijn al gedenatureerd).

Het enige wat ik kan bedenken is dat bacterien tijdens de ontdooi fase van invloed kunnen zijn doordat deze zich vermeerderen en voedingsstoffen in de taart om kunnen zetten, waardoor deze van smaak veranderd.

Berichten: 311

Re: invriezen van taarten

Ik denk dat alleen het water reageert op het invriezen (grootste betanddeel van de taart, lijkt mij). Een normale diepvries in een huishouden zal niet verder gaan dan -18 graden celsius. Eiwitten en koolhydraten zijn grote moleculen, dus die zullen misschien niet zo onder de indruk zijn van een graadje of 18 onder nul...

[!] Denk ik

Reageer