Synthetiseren ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Synthetiseren ?

Wist niet goed waar ik het moest plaatsen, maar wat wordt er bedoeld als een stof gesynthetiseerd wordt ui een andere stof (of meerdere andere stoffen) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Synthetiseren ?

Een stof die wordt gesynthetiseerd wordt dus in een laboratorium bereid. Dat wordt gedaan door te beginnen met startstof, die je met andere stoffen laat reageren (onder de juiste omstandigheden) om er een andere stof van te maken.

Voorbeeldje: ethylethanoaat (de ester van azijnzuur en ethanol) kan je synthetiseren door ethanol te laten reageren met azijnzuur-anhydride. Het ethanol en de azijnzuur-anhydride zijn dan de uitgangsstoffen, en het product, de ester, wordt gesynthetiseerd.

Ik kan het even niet duidelijker uitleggen; ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Synthetiseren ?

kunt het ook met simpele letters doen :)

stof 1 + stof 2 ---> stof 3

kunt natuurlijk ook meer als 2 stoffen pakken :-k

Berichten: 6

Re: Synthetiseren ?

bedankt ik snap het wel een beetje.

zegmaar een reactie kunstmatig laten verlopen, om een stof in elkaar te knutselen.

Berichten: 5

Re: Synthetiseren ?

ik zou dat kunstmatig weglaten aangezien veel reacties spontaan verlopen :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Synthetiseren ?

exotherme of endotherme reacties zijn nodig voor een nieuw product.

Of de reactie gebruikt energie of er wordt energie geleverd.

MvG Ron

Berichten: 148

Re: Synthetiseren ?

Even een toevoeging:

Een chemische reactie heet exotherm als er warmte bij vrijkomt. Dergelijke reacties verlopen vaak spontaan en gemakkelijk, soms zelfs explosief. Het exotherm zijn van een reactie is een teken dat de bindingen die bij de reactie worden verbroken minder sterk zijn dan de verbindingen die bij de reactie worden gevormd. Voorbeelden: nagenoeg alle verbrandingsreacties, het oplossen van een metaal in een zuur, en dergelijke.

Een chemische reactie heet endotherm als er warmte voor nodig is om de reactie te laten verlopen. Het endotherm zijn van een reactie is een teken dat de bindingen die bij de reactie worden verbroken sterker zijn dan de verbindingen die bij de reactie worden gevormd.

Uit: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...findpost&p=1519

Dat je het even weet :) :-k

Reageer