beroep

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

beroep

Hallo, ik had een vraag aan jullie. Zelf haal ik gemakkelijk hoge cijfers voor chemie, dus ik wil later als beroep graag iets met ziekte's onderzoeken, ofzowiets, doen. Hoe heet dit soort chemie, en zijn er varianten op?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: beroep

Medische chemie? Medische natuurwetenschappen? Zoiets denk ik dat je dan zoekt! Volgens mij kan biochemiefreak, de nieuwe moderator, je heel veel vertellen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: beroep

bedankt dat je zo snel reageerde!! ik zal eens wat gaan opzoeken van de medische chemie enzo. als iemand hier meer info over heeft, hoor ik het graag! :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: beroep

bedankt dat je zo snel reageerde!!
Tja, als je toevallig on-line bent...
ik zal eens wat gaan opzoeken van de medische chemie enzo. als iemand hier meer info over heeft, hoor ik het graag! :-k
Niet dat ik nu per sé mijn uni wil promoten, maar kijk eens op deze website.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: beroep

beroepen in de medische chemie.

Er zijn heel wat studies die medische gericht zijn.

Op het HBO is dat wat minder. Ik ben een HLOér medische richting.

Als je kijkt naar het onderzoeken van ziektes kom je toch snel uit

als klinisch chemicus. Maar natuurlijk echt research werk kom je toch bij de

verschillende takken in een Acedemisch ziekenhuis zoals onderzoek doen

naar kanker of infectieziektes(studie medische biologie, dokter(zijn ook onderzoekers bij in mijn stage werk ik ook met een dokter). Je moet maar wat gaan rondkijken op de verschillende UV sites zoals berryllium al aangaf.

MvG Ron

Berichten: 311

Re: beroep

Hier in Twente is nu ook technische geneeskunde (geen idee wat dat is).

Berichten: 254

Re: beroep

bedankt, biochemiefreak.

:-k

ik zal wel eens rondkijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: beroep

Hier in Twente is nu ook technische geneeskunde (geen idee wat dat is).
Technische geneeskunde, dat lijkt me een studie waarin je je bezig houdt met de techniek achter de arts? Zeg maar, hoe rontgen werkt, wat voor instrument je moet hebben voor een bepaalde handeling, dat soort dingen. Tenminste, dat zou ik gokken Afbeelding

In Eindhoven hebben ze ook biomedische informatica... hoezo hybride-studie?? :-k
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: beroep

Hoi,

Als je zo makkelijk hoge cijfers haalt moet je werkelijk doorgaan. Ik las pas dat maar 5% van de nederlandse bevolking boven de 50.000 euro verdient. Verreweg de meeste daarvan hebben een hogere opleiding gedaan. Van zo'n salaris kan je tegenwoordig net een rijtjeshuis betalen (huur of koop). Stel jezelf dus de vraag "hoe wil ik over 15 jaar leven?" :P . Het antwoord bepaalt jouw keuze ;) .

Na het VWO zijn er veel mogelijkheden. In principe kan je met de volgende chemie opleidingen in de richting van medisch/biologisch onderzoek

HBO: Scheikunde

bv in de richting Bio Medisch (B&M)

( Biomedisch Onderzoek of Diagnostisch Onderzoek)

WO: Scheikunde

bv in de richtingen: Moleculaire Genetica, Biochemie, medische biologie, Geneeskunde.

Al deze richtingen zijn een ingang in het medisch/biologisch onderzoek.

Een onderzoeksteam bestaat altijd uit mensen met verschillende opleidingen. Er zijn meerdere studies geschikt om in een onderzoeksteam te komen. bv als arts of als technisch fysicus, informaticus, zelfs patent- of octrooigemachtigden.

Ik zou je vraag voorleggen aan de personeelsafdelingen van deze bedrijven:

Crucell

UCB

Isotis

Modex

Organon

en vele anderen

Zij kunnen je precies aangeven wat ze nodig hebben. Bedenk dat scheikundigen en andere betas steeds schaarser worden Afbeelding. Ze zijn altijd bereid je te helpen. Het is namelijk in hun eigen belang Afbeelding.

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: beroep

Als je zo makkelijk hoge cijfers haalt moet je werkelijk doorgaan. Ik las pas dat maar 5% van de nederlandse bevolking boven de 50.000 euro verdient. Verreweg de meeste daarvan hebben een hogere opleiding gedaan. Van zo'n salaris kan je tegenwoordig net een rijtjeshuis betalen (huur of koop).
Dat is niet waar. Door dit te beweren zonder bewijs geef je een verkeerd beeld van hoe de markt in Nederland in elkaar zit. Ten eerste is lijkt het me niet zo dat slechts 5% méér dan €50000 verdient, maar daar ben ik niet zeker van.

Ten tweede is het niet juist dat je probeert te impliceren dat dat inkomen maar net voldoende zou zijn om een "normaal" leven te kunnen leiden. Oh ja? Volgens wiens maatstaven? Met een loon dat nog niet de helft is kan je al een aardig appartement kopen hoor (en als het niet zo zou zijn dat de meeste acadmici in tijdelijke contracten zitten tijdens het eerste deel van hun carrière zou dat nog meer kunnen zijn).

Ik denk dat geld een foute motivator is als het om een carrière gaat. Ik heb liever werk dat ik in mijn 40 of 45 jaar durende werkzaamheid interessant vind met een loon waar ik goed mee rond kan komen dan dat ik werk doe waar ik véél mee verdien maar na 5 jaar het gevoel heb dat ik dit niet kan blijven volhouden.

Argh, die typo's
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: beroep

Tja, dit forum lijkt me niet de plaats om sociaal economische discussies te voeren.

Toch een korte reactie. Ik geef je alleen de feiten die via de hypotheker, CBS.nl , kadaster.nl of via funda.nl te controleren zijn. Hoe je dan je leven wilt leiden is jouw keuze. Ik oordeel niet over de keuze. Ik zie om me heen dat de meesten van de nederlanders goed wil wonen, op vakantie wil en voor hun gezin enige welvaart wil hebben. Nogmaals kijk naar de feiten en bepaal zelf wat je van belang vindt. Verwar niet welvaart met geluk. Geluk en welvaart zijn in nederland niet aan elkaar gekoppeld. Ik beweer wel dat de meeste mensen als ze de vrije keuze hebben voor welvaart kiezen.

zie CBS

gemiddelde inkomen in nederland: 22.000 euro

modale of mediane inkomen in nederland 29.000 euro

8% van nederland heeft een gezinsinkomen boven 53.000 euro.

(Dus 92% van de gezinnen zit daaronder)

zie kadaster en hypotheker.nl

een gemiddeld rijtjes huis (5 kamers, met tuintje) kost 230.000 euro. Om dat te kopen via een bank heb je een gezinskomen van 51.000 euro nodig.

een gemiddeld appartement kost 160.000 euro. Om dat te kopen via een bank heb je een gezinskomen van 36.000 euro nodig.

En natuurlijk kan je genoegen nemen met minder. Feit is echter dat de meesten uiteindelijk een relatie willen en een gezin. Met dat gezin willen ze niet in een appartement wonen, ze willen in een rijtjes huis met een tuin.

Dat is de reden dat de meesten mensen met modale inkomens uit de stad weggaan. Zie CBS.nl

Geld geen motivator?

Stel eens voor aan de werknemers in een bedrijf of universiteit om de salarissen van de hoger opgeleiden te verlagen. bijvoorbeeld tot het modale inkomen van 29.000 euro. Hoeveel van de mensen daar zullen blijven? Ze hebben toch zulk interessant werk?

Gezinnen hebben verplichtingen, leningen, hypotheken (voor auto, huis etc.)

Die leningen gaan nooit meer weg. Ze moeten dus geld verdienen. Daarom is geld een motivator.

Waarom willen ze die auto of dat huis? Ze willen zich onderscheiden, goed voelen etc.

Geld is dus wel degelijk een motivator en intressante banen kennen over het algemeen een hoog salaris.

Ik voer over inkomen en politiek liever geen discussies op dit forum. Ik wil echter niet dat de indruk bestaat dat geld en inkomen geen rol spelen. Dat is gewoonweg onjuist. Dus in de keuze die iemand maakt voor de toekomst moet dat een rol spelen. ;)

Reageer