Zwavelzuur + ammoniak, wat levert dat op?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Zwavelzuur + ammoniak, wat levert dat op?

Wie kan mij helpen? Om te voorkomen dat in de veehouderij ammoniak in de lucht terecht komt kan dit uit de lucht worden verwijderd middels het gebruik van zwavelzuur. Wie weet hoe dit bindt, tussenreacties, en wat dit oplevert aan eindproduct?

Alvast bedankt, Martin

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Zwavelzuur + ammoniak, wat levert dat op?

Zou best kunnen met een filter volgens mij boven een gierput. :-k

Zo in de openlucht(immers komt ammoniak vrij in de veehouderij) lijkt het me moeilijk omdat je die gassen niet zo makkelijk op kunt vangen.

reacties:

NH3(g) + H3O+ => NH4+

H2SO4 + H2O => HSO4- + H3O+

Eigenlijk is er nog een fase namelijk dat er alleen SO42- ontstaat maar die reactie treedt pas om als er veel H3O+ moet worden omgezet.

Ik zou dan eerder overgaan om HCl.

2NH3(g) + H2SO4 => 2NH4+ + SO42-

MvG Ron

Berichten: 11

Re: Zwavelzuur + ammoniak, wat levert dat op?

En H3O+ betekent dat dit zich nog weer opsplitst in H2O en O2?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de [url=http://help functie hoe sub- en superscript te gebruiken

Berichten: 11

Re: Zwavelzuur + ammoniak, wat levert dat op?

Het gaat me vooral om de binding die zwavelzuur aangaat met Ammoniak. Dit vormt een complex genaamd (zwavelzuurammoniak) als ik het goed heb? Hoe zit het met deze vorming? Hoe gaat dat in zijn werk?

Mvg martin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zwavelzuur + ammoniak, wat levert dat op?

Kijk eens op deze website:

http://www.vcm-mestverwerking.be/vitaesol.htm

Hier wordt het een en ander uitgelegd over hoe ammoniak uit mest wordt omgezet in andere stoffen. Een klein citaat:
Ammoniak wordt onder toevoeging van zuurstof omgezet naar nitraat. (...) De benodigde hoeveelheid zuurstof wordt aan het proces toegevoerd via bellenbeluchting. (...) Gedurende de denitrificatieperiode wordt het gevormde nitraat omgezet tot stikstofgas (N2).

(...)

Tijdens het luchtwassen wordt zwavelzuur gedoseerd. Ammoniak (en basische geurcomponenten) lossen op in de zure wasvloeistof. De verkregen ammoniumsulfaat-oplossing wordt opgeslagen en afgevoerd als vloeibare kunstmeststof.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 11

Re: Zwavelzuur + ammoniak, wat levert dat op?

SUPER!! Hardstikke bedankt. dat was precies wat ik bedoelde, mooi

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Zwavelzuur + ammoniak, wat levert dat op?

ik wist niet dat ze al zo ver waren :-k

Makkelijk systeem :)

mvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zwavelzuur + ammoniak, wat levert dat op?

Ook de chemie gaat met zijn tijd mee :-k Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer