Tanker met zwavelzuur gekapseisd

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Tanker met zwavelzuur gekapseisd

Tanker met zwavelzuur gekapseisd in Hamburg


Uitgegeven: 29 juni 2004 10:13


HAMBURG - In de haven van Hamburg is dinsdagochtend een Duitse tanker met 960 ton zwavelzuur gekapseisd. De tanker kapseisde na een aanvaring met een containerschip. Elf mensen zijn met brandwonden naar het ziekenhuis vervoerd.


Volgens de havenautoriteiten bestaat er geen gevaar dat de giftige lading in het water stroomt. De tanker is eigendom van de ENA, de grootste koperproducent van Europa. De tanker was op weg naar een overlaadterminal toen het in aanvaring kwam met het containerschip.


Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=350269&c=21


Stel je voor dat er wel zwavelzuur zou lekken; lijkt me ten eerste niet zo best voor het milieu, maar het zal bovendien gruwelijk heet kunnen worden door het oplossen van zoveel zuur tegelijkertijd :) :-k
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Tanker met zwavelzuur gekapseisd

Kan krijg je wel mooie rookwolken boven de haven :)

Nee lijkt me niet zo handig hoor. :-k


Zwavelzuur is ook een vervelend goedje als het in je huid brand.

Maar die warmte zal zeker vrijkomen.

Standaard regel eerst water dan zuur.


MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Tanker met zwavelzuur gekapseisd

Waarschijnlijk had de kapitein te veel gedronken, en ja, dan wil je wel eens een ander schip over het hoofd zien. Gelukkig was de tanker zoals het hoort dubbelwandig en komt er (nog) geen zwavelzuur vrij al zijn er ook al maatregelen getroffen om dit te voorkomen...


Bron: http://www.netzeitung.de/deutschland/293318.html [Ja is Duits ja]


Al is dus niet alles helemaal goed gegaan. Al bleven de tanks van het gekantelde schip onbeschadigd, via beluchtigingsgaten stroomde toch een deel van de lading van 960 ton naar buiten. Negen havenwerkers en twee politieagenten raakten door de dampen gewond aan hun luchtwegen, aldus de brandweer. Ook stierven vissen rondom het schip.


Bron: Nieuws.nl


Min of meer worden alle zuren en logen in dubbelwandige tankschepen vervoerd. Een tankschip kan uitgerust zijn met stalen tanks voor het transport van zwavelzuur of gecoate tanks (met rubberen of epoxycoating) voor het vervoer van logen (bijv. natronloog). Verder kan een tankschip uitgerust zijn met roestvaststalen tanks, waarin een veelheid aan producten kan worden getransporteerd.


Bron: http://home.hetnet.nl/~hoekmanp40/Soortschepen.htm


Waarom vervoeren ze het niet als een vaste stof in waterdichte vaten. Heb je ook geen problemen als je schip zinkt. Domme vraag natuurlijk, is gewoon te duur...

Zou het trouwens 'gewoon' 18 molair zijn of een 'veiligere' concentratie??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Tanker met zwavelzuur gekapseisd

Waarom vervoeren ze het niet als een vaste stof in waterdichte vaten. Heb je ook geen problemen als je schip zinkt. Domme vraag natuurlijk, is gewoon te duur...
Zwavelzuur als vaste stof bestaat niet dacht ik. Hooguit een waterstofsulfaatzout, zoals NaHSO4.


Zou het trouwens 'gewoon' 18 molair zijn of een 'veiligere' concentratie??
Het staat er niet bij, maar ik denk dat het geconcentreerd zwavelzuur is (is dat 18M? Zal wel, anders zou je het niet zeggen :-k ), omdat zwavelzuur vooral wordt gebruikt voor de productie van kunstmest en dan moet je het pure spul hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 115

Re: Tanker met zwavelzuur gekapseisd

lijkt me ten eerste niet zo best voor het milieu


zwavelzuur vormt geen probleem voor het milieu, het wordt immers heel snel

voldoende verdund.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Tanker met zwavelzuur gekapseisd

toch is 960 ton pure zwavelzuur heel wat om op te lossen!


het zou ook de wanden van andere schepen aantasten, de schade zou niet te overzien zijn. en als je het in vaten stopt past er weer veel minder in het schip, dat noemen ze nou "ingecalculeerde risico's".


als die 960 ton er nou alsnog uit zouden komen, en er vergaat ook een tanker met HNO3 en eentje met PET dan zouden ze daar in Hamburg met een heleboel PETN in het water hebben! kick!!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Tanker met zwavelzuur gekapseisd

zwavelzuur vormt geen probleem voor het milieu, het wordt immers heel snel voldoende verdund.
Hm, dat vroeg ik me dus af. Even een schattinkje gemaakt.


Uitgaande van geconcentreerd zwavelzuur, 18M en een dichtheid van 1,8 kg l-1, komt 9,6 x 105 kg overeen met 9,6 x 106 mol.

Zwavelzuur is tweewaardig; de reactie

H2SO4 + H2O >> H3O+ + HSO4-

is aflopend. Er stelt zich bij een evenwicht in bij

HSO4- + H2O <<>> H3O+ + SO42-

dat, laat ik even aannemen, voor 50% aflopend is (misschien een onjuiste benadering, maar ik maak dan ook maar een schattinkje).

Conclusie: 960 ton zwavelzuur levert i.c.m. water ongeveer 1,4 x 107 mol H3O+.


Laten we even aannemen dat de vermenging zodanig is dat na één dag het vervuilde water een pH van 5,0 heeft (wat al best zuur is).

Als je 1,4 x 107 mol H3O+ hebt kan je maar liefst 1,4 x 1012 liter water zuurder maken.


Het is in een haven, dus het water is lekker diep, zeg 15 meter (dat haal je niet, het diepste punt van het Calandkanaal is 15,3 meter, maar goed). 1 m2 water is dus gelijk aan 15 m3 water of 15000 liter. Je kan dus met 960 ton zwavelzuur zo'n 9,4 x 107 m2 water significant vervuilen. Dat is 9,4 x 103 hectare, ofwel een wateroppervlak van ongeveer het eiland Terschelling. Da's toch best veel.


Dient er nog bij te worden gezegd dat de vermenging niet instantaan is dus de directe omgeving van de tanker behoorlijk ernstig getroffen zou zijn, en dat de warmteverschijnselen bij vermenging ook desastreus zouden kunnen zijn.


Conclusie: we kunnen maar beter blij zijn dat er geen ernstige lekkage is geweest.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Tanker met zwavelzuur gekapseisd

Aanvulling...


Op het radionieuws van 19.00 uur Nederlandse tijd hoorde ik dat inmiddels de helft van het zwavelzuur is weggelekt! Inmiddels is er sprake van "massale vissterfte".


Oeps... Afbeelding Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 69

Re: Tanker met zwavelzuur gekapseisd

Jammer voor de vissen Afbeelding


Jorim: Het 'spammen' met onzinnige berichten, zoals alleen een smilie of reclame, is niet toegestaan. Probeer altijd ontopic te blijven. Als je geen zinnige toevoeging hebt, reageer dan niet a.u.b. Zie Algemene Regels

Reageer