[wiskunde] Theoretische frequentie berekenen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

[wiskunde] Theoretische frequentie berekenen.

Hallo,

Voor mij ligt het volgende vraagstuk: men verichte 100 metingen om een grootheid te vinden x (is geg dat zijn de waarnemigen) en p (de absolute frequenties)

x: 11 14 17 20 23

p: 5 18 42 27 8

gevraagd word mij het gemiddelde te berekenen en de standaard fout tot dus ver geen enkel probleem maar nu

de theoretische frequentie in elke klasse in veronderstelling dat x normaal verdeeld is

Volgens mij is dit gewoon volgend formulletje uitrekken doch ik kom altijd nul of iets heel vreems uit.

f= (delta x / s wortel (2pi)) e^ ( -1/2 ( (x-v)/(s))^2)

Voor delta x neem ik mijn kolom breedtes 3 deze vermenig vuldig ik ook nog met de absoluute frequentie

Wie kan mij hierbij helpen ? Dank bij voorbaat.

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] Theoretische frequentie berekenen.

Beste,

Vandaag vroeg ik aan een medestudent hoe hij dit opgelost had, hij vertelde mij dat hij exact dezelfde waardes gebruikte ed toen liet hij mij op zijn zrm zien dat het zeker juist moet uitkomen.

Daarom besloot ik om de berekeningen nog eens te maken en toch blijft het mij niet lukken hoe kan dat eigenlijk we gebruiken ieder dezelfde formule met daarin dezlefde waardes en komen iets anders uit.

Nu heb ik alles eens deftig uitgeschreven in de hoop dat jullie mij snel met mijn neus op waarschijnelijjk zoals altijd heel stom fout. Wie wil mij hier aub even mee hlepn?

Dank bij voorbaat. Of zijn mijn berekenigen goed en de resultaten van mijn medestudenten plus het antwoorde boekje fout?

Groeten.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/down...le=hopeloos.JPG

Zitten er ergns in mijn berekeningen een fout is deel a of b totaal fout?

Berichten: 36

Re: [wiskunde] Theoretische frequentie berekenen.

Die (sigma Pi) is de som van alle frequenties en dan kom je wel op het juiste antwoord uit! :roll:
"The best way to predict the future is to prevent it" *Alan Kay*

Reageer