[Wetenschap] Evolutie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 254

[Wetenschap] Evolutie

Ik heb eens een vraag. Zou het kunnen zijn dat de mens in de toekomst er heel anders uit zou kunnen zien? Dat hij zich beter aan kan passen aan zijn omgeving? En hoe zou de mens er dan uit gaan zien?

mvg, W.

Jorim: Titel volgens de discussieforum regels aub!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Wetenschap] Evolutie

Ik denk dat het heel waarschijnlijk is dat de mens er over enkele honderdduizenden jaren (om maar een tijdsduur te noemen) er heel anders uit gaat zien. Immers, de huidige mens Homo Sapiens Sapiens ziet er al anders uit dan zijn directe voorouder de Neanderthaler Homo Sapiens Neandertalensis.

En ja, hoe gaat de mens eruit zien:

Ik denk dat de mens zich in ieder geval gaat aanpassen aan onder andere een verhoging van temperatuur (dus dan denk ik aan een donkerder en dikkere huid). En als ruimtekolonisering daadwerkelijk gaat gebeuren zullen er allerlei veranderingen in het lichaam optreden om zich te wapenen tegen bijvoorbeeld minder zwaartekracht. Probleem hierbij is natuurlijk dat de technologische ontwikkeling veel sneller is dan de biologische evolutie. Dus of de mutatie daadwerkelijk efficient zal zijn, vraag ik me dan af.

Volgens mij heeft er een maand of twee geleden een artikel gestaan in Kijk, over hoe de mens er in de verre toekomst uit gaat zien. Helaas heb ik hem niet bij de hand, ik zal eens gaan zoeken als ik weer in Nederland terug ben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: [Wetenschap] Evolutie

ik zag net ook iets op internet:

klik hier

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [Wetenschap] Evolutie

dark lord schreef: ik zag net ook iets op internet:

klik hier
Dat is weer heel iets anders. Het zal nooit zo ver komen dat er op natuurlijke wijze electronica (printplaatjes,weerstandjes,etc) in ons lichaam gaan groeien...
Volgens mij heeft er een maand of twee geleden een artikel gestaan in Kijk, over hoe de mens er in de verre toekomst uit gaat zien. Helaas heb ik hem niet bij de hand, ik zal eens gaan zoeken als ik weer in Nederland terug ben.
Even mijn stapel Kijks doorgespit, maar verder als nanotech in je lichaam of landbouw in de ruimte kom ik niet...

Ik vind onderstaand plaatje nog altijd een goed beeld van onze evolutie, zonder extreme mutaties :-k

Afbeelding

Berichten: 148

Re: [Wetenschap] Evolutie

Ik zag laatst in een tijdschrift (weet niet meer wat voor 'n) twee plaatjes van hoe mensen er over een aantal eeuwen uit zou zien. Eén daarvan was een soort "Waterworld"-mens, aangepast aan een planeet vol met water, de andere was een soort Neanderthaler...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Wetenschap] Evolutie

Hm, behalve Kijk heb ik nog een EOS liggen en het intro-nummer van Quest. Als het Kijk niet was dan zal het één van de andere moeten zijn geweest. Misschien kan ik het nog terugvinden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [Wetenschap] Evolutie

Het was/is dus het intronummer van Quest met: "De MENS van de toekomst"

Het artikel gaat oa. over wat er in de toekomst mogelijk is met het 'bestellen' van kinderenen, waardoor kinderen weer slimmer, knapper en beter worden dan hun ouders. Ook wordt er veel aandacht gegeven aan het feit dat als wij de ruimte in zouden gaan de evolutie weer heel anders kan verlopen. Namelijk zoals The Storm het ongeveer noemt, Waterworld mens bij nul zwaartekracht en een soort Neanderthaler (stevig en kleiner) bij hoger zwaartekracht...

Er is één ding dat ze zeker weten en dat is dat iedereen ver in de toekomst bruine ogen heeft...

Berichten: 98

Re: [Wetenschap] Evolutie

Beryllium schreef: Ik denk dat het heel waarschijnlijk is dat de mens er over enkele honderdduizenden jaren (om maar een tijdsduur te noemen) er heel anders uit gaat zien. Immers, de huidige mens Homo Sapiens Sapiens ziet er al anders uit dan zijn directe voorouder de Neanderthaler Homo Sapiens Neandertalensis.
Dit klopt niet : de mens stamt niet af van de Homo sapiens neanderthalensis. We hebben wel een gemeenschappelijke voorouder. Hij is dus eerder een 'neef'.

De homo sapiens sapiens en de homo sapiens neanderthalensis hebben wel een tijdje gecoëxisteerd, maar men vermoedt dat de neanderthalers werden uitgeroeid door de homo sapiens sapiens.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Wetenschap] Evolutie

Er is één ding dat ze zeker weten en dat is dat iedereen ver in de toekomst bruine ogen heeft...
Is dit op het zelfde gebaseerd als dat er in de toekomst geen mensen rondlopen met blond haar. Want deze stelling is ook alweer weerlegt. :-k

De kleur zit in de gene zoals men wel weet. Tevens kan er door mutaties goed en slechte dingen worden voorgezet. Daarom is een goede mix belangrijk. Mede hierdoor zullen er nog genoeg verschillende types uit voortkomen. Dominant wil nog niet zeggen dat het er altijd uitkomt. :)

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [Wetenschap] Evolutie

Nee dit is onafhankelijk van blond (althans neem ik aan) sowieso is iedereens oogkleur weer een mengkleur dus op een gegeven moment moet dit wel bruin worden...

Berichten: 148

Re: [Wetenschap] Evolutie

Ter aanvulling van Jorim's statement:

De huidige mens is geen kroon op de schepping, maar evolueert vrolijk verder. En omdat wij steeds makkelijker seksuele banden aangaan met mensen van alle continenten, hebben we over een paar eeuwen allemaal dezelfde ogen en huidskleur. Verschillen ontstaan pas weer over een paar miljoen jaar, als de nieuwe mens op verschillende planeten woont, en zich splitst in mensensoorten die samen geen nageslacht meer kunnen krijgen.

Bron: Quest

Berichten: 254

Re: [Wetenschap] Evolutie

Maar het kan ook zijn dat het nooit zo ver zal komen dat de mens nog muteert of op andere planeten gaat wonen. Als er nog meer van die dominante mensen bijkomen of van zo'n psychopaten, kan het goed zijn dat over een eeuw de hele mensheid weg zal zijn... Ik geloof namelijk dat 9% (of minder) van alle wapens in de wereld de HELE mensheid uit kan roeien... Laat staan te beginnen over kernwapens...

PS, waarom zouden menssoorten geen nageslacht meer kunnen krijgen?

mvg, W.

Berichten: 337

Re: [Wetenschap] Evolutie

PS, waarom zouden menssoorten geen nageslacht meer kunnen krijgen?
Wouter bedoelt hier wellicht dat wanneer mensen koloniseren op verschillende planten daar elk zodanig muteren dat er geen 'interplanetaire' nakomelingen meer uit kunnen komen. Ze verschillen dan hiervoor genetisch te sterk.

Dark Lord je haalt hier een heel reeel punt naarvoren. Ondanks dat de technologieen zo sterk ontwikkelen is de kans dit aanwezig dat wij deze nooit meester zullen worden in zoverre dat we alle huidige en toekomstige problemen op kunnen lossen. Hier denk ik vooral aan virusepidemieen en dergelijke.

Bovendien zijn de fossiele brandstoffen al aardig aan het opraken. Sommige bronnen vermelden dat de aardolie reserves binnen 20 jaar al op zijn. Dan moeten we snel op zoek naar alternatieve bronnen en de vraag is nog maar of die voor iedereen bereikbaar zullen zijn...

Ik denk trouwens dat de mens het hier op aarde nog geen paar honderd jaar meer uithoudt. De mens gaat denk ik zijn eigen evolutie (proberen te) creeren of te controleren.

Berichten: 69

Re: [Wetenschap] Evolutie

dark lord schreef: ik zag net ook iets op internet:

klik hier
freaky man Afbeelding

Jorim: Het 'spammen' met onzinnige berichten, zoals alleen een smilie of reclame, is niet toegestaan. Probeer altijd ontopic te blijven. Als je geen zinnige toevoeging hebt, reageer dan niet a.u.b. Zie Algemene Regels

Berichten: 254

Re: [Wetenschap] Evolutie

Bovendien zijn de fossiele brandstoffen al aardig aan het opraken. Sommige bronnen vermelden dat de aardolie reserves binnen 20 jaar al op zijn. Dan moeten we snel op zoek naar alternatieve bronnen en de vraag is nog maar of die voor iedereen bereikbaar zullen zijn...
fossiele brandstoffen zijn in drie delen onderverdeeld:

- bewezen reserves --> de hoeveelheid die we zeker weten dat we die hebben

- mogelijke reserves --> we weten wel dat we deze hebben, maar de kostprijs nu is hoger dan de opbrengst

- verborgen rijkdommen --> we weten dat we er nog wel een paar zullen hebben, maar waar weet men niet

dus als we die verborgen rijkdommen nou eens zouden vinden... ;)

En wat je zei van die virussen, ik denk dat een deel van de mensheid ook nog zal uitsterven aan virussen...

Reageer