analyses

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

analyses

hoi,

ik moet voor mijn opleiding een aantal analyse uitwerken. Namelij de volgende;

Er zijn wat chemische methoden om in water het :

ammoniak

nitraat

nitriet

stikstof totaal

organisch gebonden stikstof

het oplosbare fosfaat te bepalen.

Zoek verschillende methoden om deze analyses uit te voeren.

De kant en klare chemicalien zoals deze bij de Hach

en de Dr Lange toegepast worden, zijn uitgesloten.

:-k

Weet iemand misschien waar ik dit kan vinden, ik heb al op het internet gekeken maar ik kan niks vinden(ben dan ook een noob met chemie dus ik weet niet precies waar ik moet zoeken). Hebben jullie een idee??

Alvast bedankt Afbeelding

Berichten: 266

Re: analyses

organische stikstof

Methode van Kjeldahl

geen speciale uitrusting voor nodig en kan gemakkelijk voor routine analyse gebruikt worden.

Het staal wordt in warme geconcentreerde zwavelzuur gebracht waar het gebonden stikstof omgezet wordt tot ammoniumionen. de oplossing wordt gekoeld,verdund en basisch gemaakt. De vrijgekomen ammoniak wordt gedestilleerd,verzameld in een zure oplossing en bepaald volgens een neutraliserende titratie.

Deze methode is de standaard voor het bepalen van proteinen in graan,vlees en ander biologisch materiaal aangezien proteinen stikstof bevatten.

Nitraten en Nitrieten

Deze ionen worden eerst gereduceerd tot ammonium ionen door gebruik van legering van Devarda (50%Cu, 45%Al, 5%Zn). korrels van deze legering worden bij een sterke basische oplossing van het staal gebracht. De ammoniak wordt afgedestilleeerd als de reactie afgelopen is.

enkele reacties

element: N

geconverteerd naar: NH3

adsorptie of neerslag: NH3(g) +H3O+ -> NH4+ + H2O

titratie:overmaat HCl met NaOH

element: P

geconverteerd naar: H3PO4

adsorptie of neerslag: 12H2MoO4 + 3NH4+ +H3PO4-> (NH4)3PO4.12MoO3(s) + 12H2O +3H+

(NH4)3PO4.12MoO3(s) +26OH- -> HPO42- +12MoO42- +14H2O +3NH3(g)

titratie: overmaat NaOH met HCl

Andere methoden: de Dumas methode,...

Bij de allernieuwste methode wordt het sample verbrandt op hoge (1100°C) voor enkele minuten zodat het stikstof tot NO wordt omgezet. dan wordt er ozon ingeblazen zodat NO->NO2. Deze reactie geeft een visuele radiatie (chemiluminescense). De intensiteit is proportioneel tot het gehalte N in het sample.

Berichten: 2

Re: analyses

oke thks

Reageer