Springen naar inhoud

Stellingen over oxiden

• Log in om te kunnen reageren

Geertjen

Geertjen

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2004 - 17:37

Juist of fout?

1/ Vele metaaloxiden kunnen met een niet-metaaloxide een zout vormen.

2/ Een amfoteer oxide reageert met water tot zout.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 juli 2004 - 21:43

Heb je wat meer info? Vooral "amfoteer oxide" zegt me helemaal niets. Ik ken "amfoteer" alleen als term in zuur/basereacties.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Geertjen

Geertjen

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2004 - 16:32

Een amfoteer oxide kan als basisch oxide ťn als zuur oxide reageren.
Het woord is afkomstig van het Griekse amphoteros dat iets als "in beide richtingen" betekent.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 juli 2004 - 20:48

;)
Hmmm... ik moet bekennen dat ik niet al teveel van zouten en hun eigenschappen weet. ... ik heb eerlijk geen idee, maar zal eens gaan rondspitten op internet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Takolin

Takolin

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2004 - 19:59

1neen/ja.
Aangezien het anion van een niet-metaal oxide een positieve oxidatietrap heeft zal er niets gebeuren.
Oxide zijn namelijk zouten en daarmee.
M1nM1 + M2nM2 => M1nM2 + M2nM1

als het in water opgelost soms als het metaaloxide een base wordt en het nietmetaaloxide een zurr die met elkaar reageren tot een zout en water.

2ja
Ik denk dat de "helft" reageert tot een zuur en de andere "helft" reageert tot een base, wat samen reageert tot een zout en water.

hrstomp

hrstomp

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2004 - 08:06

Ik denk dat de "helft" reageert tot een zuur en de andere "helft" reageert tot een base, wat samen reageert tot een zout en water.

Als je Al2O3 als voorbeeld (=amfoteer oxide) neemt dan gebeurt hetvolgende:

Er wordt Al(OH)3 en H3AlO3 gevormd in water al naar gelang de zuurgraad van het water.

Als je deze twee met elkaar zou willen laten reageren zou je weer AL2O3 krijgen. Dus dat zal wel niet opgaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures